fbpx

За защита на единния пазар при кризи, ЕК прави черен списък на забранени ограничения

Европейската комисия представя новия си инструмент в подкрепа на единния пазар в извънредни ситуации (SMEI). С тази рамка за управление на кризи се цели да се запази в полза на гражданите и предприятията от целия ЕС свободното движение на стоки, услуги и хора, както и наличността на стоки и услуги от основно значение в случай на бъдещи извънредни ситуации.

Припомня се, че вече почти 30 години единният пазар е най-важният актив на ЕС, който предлага сигурност, мащаб и възможности за изява в световен план на нашите предприятия, както и богато предлагане на качествени продукти и услуги за потребителите. При неотдавнашните кризи обаче и особено в началото на пандемията от COVID-19 предприятията и гражданите бяха засегнати от ограничения за навлизане на пазара, прекъсване на доставките и липса на предвидимост на правилата, което доведе до фрагментиране на единния пазар. Приетите в отговор на пандемията ограничения в рамките на ЕС за износ и за пътуване, които обаче в много случаи не бяха замислени по най-добър начин и не бяха достатъчно обосновани с оглед на преследваната цел, прекъснаха свободното движение на стоки, услуги и хора, като причиниха икономически разходи и забавяния и възпрепятстваха цялостната реакция при кризи.

С въпросния инструмент се създава добре балансирана рамка за управление на кризи, за да се идентифицират различните заплахи за единния пазар и да се гарантира безпроблемното му функциониране чрез:

  • Създаване на структура за управление на кризи за единния пазар: Нов механизъм за наблюдение на единния пазар, определяне на различни нива на риск и координиране на подходяща реакция на няколко етапа — планиране на действия при извънредни ситуации и режими на бдителност и на извънредна ситуация. Първо, рамката за планиране на действия при извънредни ситуации ще позволи на Комисията и на държавите членки да създадат координационна и комуникационна мрежа за повишаване на готовността. Впоследствие, ако бъде установена заплаха за единния пазар, Комисията може да задейства режима на бдителност. И накрая, в случай на криза с широкообхватно въздействие върху единния пазар Съветът може да задейства режима на извънредна ситуация. Ще бъде създадена консултативна група, съставена от Комисията и държавите членки, която да дава оценка за дадена ситуация и да препоръчва най-подходящите мерки за реагиране. Тя ще има основна роля през целия процес.
  • Предлагане на нови действия за справяне със заплахите за единния пазар: В режим на бдителност държавите членки, в сътрудничество с Комисията, ще насочат усилията си основно към наблюдаване на веригите на доставки на определени стратегически важни стоки и услуги, както и към създаването на стратегически резерви в тези области. Когато режимът на извънредна ситуация бъде задействан, свободното движение в рамките на единния пазар ще бъде запазено посредством черен списък на забранените ограничения и, в по-общ план, чрез засилен и провеждан бързо контрол на едностранните ограничения. Комисията ще може освен това да препоръча на държавите членки да гарантират наличието на стоки от особено знабение при криза чрез улесняване на разширяването или промяната на предназначението на производствени линии или чрез ускоряване на издаването на разрешения. И накрая, тя ще може също така да препоръча на държавите членки да извършат целево разпределение на създадените в режима на бдителност стратегически резерви. Както в режим на бдителност, така и в режим на извънредна ситуация ще се прилагат и нови правила за улесняване на възлагането от страна на Комисията от името на държавите членки на обществени поръчки за стоки и услуги от особено значение.
  • Допускане на крайни мерки при извънредна ситуация: При извънредни обстоятелства и само след като бъде задействан режимът на извънредна ситуация, Комисията ще може също така да приложи инструменти, за които ще се изисква отделна стъпка за задействане. В такъв случай Комисията ще може да отправи към икономическите оператори специални искания за информация, които могат да станат задължителни. Тя може също така да поиска от тях да приемат поръчки с приоритет за продукти от особено значение при криза, които предприятията трябва да изпълнят или да представят обяснение с излагане на сериозни основания за отказ. Освен това посредством ускореното пускане на пазара на определени продукти чрез по-бързо изпитване и акредитация, включително чрез оценяване на съответствието, ще бъде гарантирана наличността на тези продукти по време на извънредни ситуации. Правилата, позволяващи такива дерогации, са определени в отделни предложения за регламент и за директива за изменение на редица свързани с конкретни продукти регулаторни режими, които придружават Регламента за инструмент в подкрепа на единния пазар в извънредни ситуации.



Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"