Всичко да се прави на инженеринг е порок, дълбоко залегнал в нашите строителни процеси. Това коментира пред телевизия 7/8 регионалният министър Комитова.
По думите й, инженерингът (процедура, при която една и съща фирма проектира и строи даден обект) не трябва да се прилага при строителството на пътища и магистрали, а само при изграждането на уникални обекти, като например тунели. Комитова е убедена, че това е метод, който оскъпява строителството, поражда корупционни практики и не гарантира качествено строителство.
Строителството на инженеринг крие риск от надписване на сметките за даден обект, защото строителната фирма определя колко и какви строителни материали и дейности ще има в проекта. Министърът отбелязва, че ако за изработването на проекта за даден обект се обяви обществена поръчка и се избере независим проектант той ще заложи по-точни параметри за обема дейности, материали, както и цена.
За да се подобри качеството на пътните обекти, както и да се постигне конкурентна цена на строителството, трябва да се променят процедурите така, че да има три обществени поръчки за един обект – за проектант, за надзор и изпълнител.
Така, от една страна, ще се знае предварително колко материали ще са нужни и цената, а от друга ще позволи фирмите да се състезават при равни условия и честна процедура, в която ще предложат реални цени, време за реализация и иновации.
Ако „Автомагистрали“ е била възложила подобни процедури за укрепването на 84 свлачища в страната, е щяло да се явят 84 проектантски фирми, по толкова надзорни и строителни компании, които да се състезават с 84 проекта. Вместо това дружеството е избрало 25 фирми по неясни критерии, на които без проект и без разрешение за строеж е платило авансови средства в размер на милиони лева, изтъква още регионалният министър.