Още днес ще бъде отстранен и последния член от борда на Държавната консолидационна компания (ДКК) по чието време са ставали тези безобразия. „Освен уволненията, ще търсим и отговорност от ръководството на ДКК, защото това е недопустимо„, заяви министърът на икономиката Кирил Петков, който на брифинг заедно с регионалния министър Комитова изнесоха данни за новооткрити нарушения по строежа на магистрала „Хемус“ и ремонтите на язовири от „Монтажи“, която е под шапката на ДКК.
От представената информация става ясно, че без разрешителние за строеж се е оказал ремонтът на язовирите от държавното дружество „Монтажи“. Проверката на ДНСК, направено по искане на Кирил Петков за 10 от ремонтираните водоеми, не е открила строителните книжа, нямало и одобрени проекти.
„Всички участници са анонимни, не са вписани нито строителите, нито проектантите, нито надзорниците. Единствените гаранции поема „Монтажи“, а частните фирми не носят никаква отговорност„, обясни началникът на ДНСК арх. Влади Калинов. Проверката показала, че някои от язовирите не са били качествено проектирани и имало опасност от аварии.
„Ремонтираните язовири не бяха предадени на държавното предприятие „Управление и стопанисване на язовири“ и никой не е дошъл на приемателна комисия, но сега разбирам, че за тях е нямало строителни книжа. Това, което се случва при магистралите, го виждам и тук. Вече даже се радвам, че от 400 язовира само 10 са ремонтирани„, коментира от своя страна министър Петков. По думите му 200 млн. лв. са дадени без гаранции за качество и са отишли в нечии „грешни“ джобове. Министърът вече е сезирал и прокуратурата.
Регионалният министър пък обяви, че фирми, маскирани като доставчици на машини и материали, строят незаконно участъци от магистрала „Хемус“ вместо държавното ЕАД „Автомагистрали“ и от тях не може да се търси никаква отговорност за качество и безопасност. Констатациите са на база приключилата проверка на Дирекцията за национален строителен контрол на документацията на 9-те участъка, на които е разделено изграждането на магистралата. Направени са и проверки на място. Проблеми не са установени само при първите три лота.
По думите на Комитова 1 километър от „Хемус“ струва 17 млн. лева, което е прекалено висока цена, изискваща сериозен контрол.
За лотове от 4 до 6 още няма издадени разрешителни за строеж, не са извършени отчуждителни процедури, нито има одобрени инвестиционни проекти. Въпреки това по тях са извършени изкопни работи, полагани са насипи, а на места са изграждани водостоции и подлези, обяви арх. Влади Калинов.
За тези незаконни дейности държавната фирма „Автомагистрали“ е плащала суми на частни фирми. Аванси са плащани дори за лотовете от 7 до 9, на които дори още не е уточнено трасето, посочи министър Комитова. Бургаска фирма например прибрала 10 млн. лв. за озеленяване по лот 9 от магистралата, въпреки че скоро строителство там няма да има. Тя припомни, че довършването на на „Хемус“ ще струва 4.5 млрд. лв., от които вече през Агенция Пътна инфраструктура са разплатени авансово 1.5 млрд. лв.
Шефът на ДНСК разказа, че безуспешно се е опитал да връчи акт на фирмата, изгребала хумусния слой в участък без разрешение за строителство и направила паркинг на това място. Става дума за „Европейски пътища“, чиито чисто нови камиони посрещнаха министър Комитова при проверката й преди време. От фирмата обаче са отговорили, че са само доставчици на чакъл и техника, а сторителите са „Автомагистрали“. Същата реакция имало и за незаконните насипи по трасето.