fbpx

Великобритания преосмисля професията „шофьор на камион“

Обучението на нови шофьори на камиони е особено спешно във Великобритания, където кризата във веригите за доставки през последните седмици се превърна в повод за безпокойство в страната. Има дълги опашки на бензиностанциите, а в някои райони на страната, липсват основни продукти като мляко и яйца. Международният валутен фонд подчерта неотложността на проблема в световен мащаб, представяйки доклад, в който се посочва, че застоят във веригите на доставки може да потисне икономическото възстановяване.

Проблемите са насочили вниманието към шофьорите на камиони в страната, част от работната сила, която обикновено не привлича внимание, но в момента просто няма достатъчно за транспортиране на горива и стоки, пише в свой репортаж „Ню Йорк Таймс“.

Намаляването на заплащането, лошите условия на труд, данъчните промени за европейските шофьори, които направиха по-малко доходоносна работата в Обединеното кралство, и забавянето на изпитите за шофьор, причинени от пандемията на коронавирус, допринесоха за изселването на много работници от професията. Новите ограничения на имиграцията поради Brexit затрудняват попълването на редиците с шофьори от Европейския съюз.

Правителството се опитва да примами шофьорите от континента, като предлага 5000 временни визи, призовава хората да се заемат с професията или да се върнат обратно към нея, като предлагат да финансират обучение за шофьори на камиони.

Много от усилията не успяха да привлекат нови шофьори, нито пък да върнат вече установени специалисти, които се сбогуваха с професията завинаги. Но за други излизането на пътя е вариант за стабилна заплата и може би стъпка по пътя към по-добър живот – ако могат да вземат завоите, разбира се.

Сгушен в затворена военна казарма в Южен Лондон е Националният шофьорски център, който повече от 40 години обучава шофьори на камиони и автобуси в югоизточната част на Англия.

Заобиколени от танкове и превозни средства, боядисани в зелено-кафяв камуфлаж, във все още активните казарми, амбициозните шофьори на камиони тук не се подготвят за военни задължения. Те се учат да шофират камиони с дължина до 52 фута (около 16 метра) в 5-дневен курс за практическо обучение, което в зависимост от размера на камиона струва от 1515 до 1700 паунда (около 2000 долара).

Оборудван с парк от около 14 малки и големи камиона, одобреният от правителството център обучава около 20 шофьори на камиони седмично с помощта на до 10 инструктори. Сесиите се провеждат на паркинг, където шофьорите практикуват маневри на заден ход, и на околните улици и магистрали, където в крайна сметка ще бъдат изпитани в края на курса.

Преди да направят практически тест, шофьорите на камиони трябва първо да преминат медицински преглед, последван от изпит с множество въпроси с избираем отговор и тест за възприемане на опасност. След това шофьорите трябва да преминат допълнителна квалификация, преди да получат право да шофират на пътя.

В течение на седмицата, често става въпрос за това те да бъдат информирани, да бъдат предпазливи“, казва 47-годишният Хауес, който е работил в индустрията в продължение на 30 години, след като се присъединява към британската армия като шофьор на камион. Той е инструктирал стотици стажанти през последните седем години, вярва в адаптирането им към пътните условия още от самото начало.

Средната възраст на британски шофьор на камион е около 55 години според Асоциацията за пътни превози. Но поради капризите на пандемичната икономика и новите стимули, които имат за цел да привлекат повече шофьори, професията бавно се разраства сред по-млади кандидати от различни професионални среди.

„Забелязахме, че има много промени в кариерата“, казва инструкторът. „Говоря за пилоти от авиокомпании. Дори бяхме интервюирали няколко адвокати”.

Според асоциацията на превозвачите средната заплата за шофьорите, в зависимост от размера на камиона, е 30 000-35 000 паунда или около 41 000 до 47 000 долара годишно.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"