Еврокомисията прие предложение, с което позволява на авиокомпаниите де рагират по-гъвкаво с режима за слотовете при неочаквани развития.
От ЕК изтъкват, че въпреки че сегашното бързо нарастване на търсенето, както и прогнозите за бъдещото търсене сочат текущо възстановяване на въздушния трафик, неотдавнашният опит показва, че настоящите правила за слотовете не са достатъчно устойчиви на широкомащабни прекъсвания.
Войната в Украйна също така показва как въздушният трафик – и способността на авиокомпаниите да отговарят на нормалните изисквания за използване на слотове – могат да бъдат силно и трайно засегнати от други непредвидени развития по конкретни маршрути.
Поради това Комисията предлага, от една страна, да се върне към стандартния процент на използване на слотове от 80% от 30 октомври (от настоящите 64% за летния сезон на разписанието на 2022 г.) – отразявайки търсенето – но в същото време да удължава възможността за използване на инструмента за „оправдано неизползване на слотове“ (JNUS), създаден по време на пандемията.
Авиокомпаниите ще могат да използват тези изключения при извънредни епидемиологични ситуации, природни бедствия или широко разпространени политически вълнения с разрушителен ефект върху въздушния транспорт. Освен това и само в краен случай Комисията ще бъде упълномощена да намали процента на използване, ако нивата на въздушния трафик паднат под 80%, спрямо цифрите за 2019 г., в продължение на четири последователни седмици поради COVID-19, друга епидемиологична ситуация или като пряк резултат от военната агресия на Русия срещу Украйна.
Предложението ще бъде предмет на обикновената законодателна процедура, като предстои спешно да бъде обсъден от Европейския парламент и Съвета.
Ако бъдат приети, разпоредбите за облекчение ще се прилагат от началото на зимния сезон, на 30 октомври 2022 г. и ще продължат до 26 март 2024 г., когато въздушният трафик се очаква да достигне пълно възстановяване.