fbpx

Европа се затруднява да обработи прииждащите кораби с LNG

Десетки кораби с втечнен природен газ (LNG), обикалящи край бреговете на Испания, където не могат да осигурят слотове за разтоварване, накараха мрежовите оператори в страната да предупредят, че може да се наложи да спрат зареждането, за да се справят с тази „изключителна ситуация“, съобщава Ройтерс.

Европа е изправена пред свиване на енергийните доставки, тъй като Русия постепенно намали газовите потоци и регионът трябва да намери алтернативни доставки, включително втечнен природен газ. Пристигането обаче на множество товари разкри липсата на капацитет за „регазификация“ в Европа, тъй като инсталациите, които превръщат превозваното гориво обратно в газ, работят на максимален лимит.

Ако изоставането не бъде изчистено скоро, тези кораби може да започнат да търсят алтернативни пристанища извън Европа, за да разтоварят превозвания втечнен газ.

Повече от 35 кораба, натоварени с LNG, плават край Испания и около Средиземно море, като най-малко осем от тях са закотвени само край залива на Кадис, информират търговци, анализатори и източници от LNG терминалите, запознати със ситуацията и цитирани от агенцията.

Испания предлага само шест слота на своите терминали за регазификация за товари тази седмица, което е по-малко от една пета от броя на корабите, чакащи на опашка край бреговете ѝ. В страната има общо шест терминала.

В изявление, публикувано късно в понеделник, озаглавено „Декларация за извънредна оперативна ситуация“, националният оператор на газовата мрежа на Испания Enagas изтъква, че може да се наложи да откаже разтоварването на LNG поради свръхкапацитет на своите терминали. Добавя се, че високите нива на заетост в заводите за регазификация в страната се очаква да останат поне до първата седмица на ноември.

Освен това има LNG кораби на котва близо до други европейски страни, което може да означава, че десетки други чакат, сочи източник на Ройтерс, запознат със ситуацията.

Нивата при транспортирането на LNG винаги са високи, с малко повече от 2,5 милиона тона, вързани в плаващи складове“, казва Ойстейн Каллеклев, главен изпълнителен директор на корабособственика FLEX LNG Management.

Недостигът на инсталации за регазификация или тръбопроводи, свързващи държави, които имат тези съоръжения с други европейски пазари, означава, че плаващ LNG не може да се използва.

Ситуацията се усложнява от по-ниското промишлено търсене, тъй като икономиката на Европа се забавя, както и от по-ниското от очакваното вътрешно потребление в Испания поради необичайно топлото време за сезона.

Друга причина за задръстванията е, че се очаква цените да се покачат с наближаването на зимата и увеличаването на търсенето на отопление, така че някои кораби чакат да продадат товарите си на по-висока цена, която може да компенсира допълнителните транспортни разходи от престоя в морето. Цената на LNG товар, доставен в края на ноември или началото на декември, е с около $2/mmBtu по-висока от текущите цени.

В началото на тази седмица Китай спря продажбите на втечнен природен газ на чуждестранни купувачи, за да осигури собствените си доставки, което според играчите на пазара може да накара повече кораби да се насочат към Азия.

Испания има най-големия капацитет за регазификация в Европейския съюз, като представлява 33% от целия LNG и 44% от капацитета за съхранение на LNG.

Тази седмица лидерите на Франция, Германия, Испания и Португалия трябва да се срещнат, за да се опитат да постигнат споразумение за тръбопровода MidCat, който може да пренася испански газ – и в бъдеще водород – до Централна Европа. MidCat ще създаде трета газова връзка между Франция и Испания, за която основните й поддръжници Мадрид, Лисабон и отскоро Берлин твърдят, че ще помогне на Европа да намали зависимостта си от руски газ.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"