Кабинетът одобри проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки. Предлаганите изменения в нормативната уредба в областта на обществените поръчки целят постигане на съответствие на закона с изискванията на европейското законодателство в областта на обществените поръчки, изпълнение на ангажименти по Националния план за възстановяване и устойчивост и преодоляване на констатирани проблеми в практиката на възложителите.
По повод един от най-дискутираните проблеми по темата през последните години, проектът предлага във връзка със случаи на неправилно прилагане на т.нар. ,,in house“ възлагане забрана за превъзлагане на предмета на договора или части от него на други лица, както и санкция за нейното нарушаване.
Законопроектът въвежда Директива на ЕС за насърчаването на чисти и енергийноефективни пътни превозни средства, в частта относно обществените поръчки. Предлага се отпадане на три от изключенията от приложното поле на закона, които се отнасят за изграждане и поддръжка на гранични съоръжения, закупуване на определени лекарства от лечебните заведения и възлагане на дейности в горските територии за създаване на гори, добив на дървесина и недървесни горски продукти, като за изброените дейности ще се прилагат правилата на ЗОП.
Направени са предложения и във връзка с поети ангажименти, заложени в реформа 10, компонент „Бизнес среда“ по Националния план за възстановяване и устойчивост, с които се цели намаляване използването на процедури на договаряне без обявление, както и на дела на поръчките, възложени след получена една оферта. Предвидени са нови завишени санкции за възложителите, които провеждат процедура на договаряне, без да са изпълнени условията по закона.
За насърчаване на централизираното възлагане се осигурява допълнителна възможност за създаване с акт на Министерския съвет на централен орган за покупки за нуждите на общините.
Предлага се мониторингът въз основа на извадка от електронната платформа ЦАИС ЕОП, да се извършва по определени индикатори, а получените данни да се предоставят на органите за последващ контрол за извършване на проверки. Предвидено е задължение на тези органи за изготвяне и изпращане на доклад за резултатите от проверките и идентифицираните проблеми при прилагането на законодателството по обществени поръчки. Информация от мониторинга ще се изпраща и на Комисията за защита на конкуренцията във връзка със забраната по чл. 15 по Закона за защита на конкуренцията.
Предвидени са нови, по-високи стойностни прагове, във връзка с новите делегирани регламенти на ЕК и повишаването на цените на национално и международно ниво в резултат от динамичните нива на инфлацията.
Също така се предлага уеднаквяване на подхода при определяне статута на публичните и частните лечебни заведения като възложители на обществени поръчки.