Европейската комисия разпространи насоки към държавите членки относно провеждането и координирането на фискалната политика за следващата година. Това става в момент на продължаващи дискусии относно бъдещата рамка за икономическо управление. Като цяло фискалните политики през 2024 г. следва да гарантират средносрочна устойчивост на дълга и да насърчават устойчив и приобщаващ растеж във всички държави членки.
Изтъква се, че общата клауза за освобождаване от Пакта за стабилност и растеж, която предвижда временно отклонение от бюджетните изисквания, които обикновено се прилагат в случай на сериозен икономически спад, ще бъде деактивирана в края на 2023 г.
От ЕК отбелязват, че тъй като все още не е въведена нова правна рамка, основана на резултатите от текущия преглед на икономическото управление, настоящата правна рамка продължава да се прилага. В същото време, за да се даде възможност за ефективен мост към бъдещите фискални правила и да се вземат предвид настоящите предизвикателства, някои елементи от насоките за реформи на Комисията, които са в съответствие с действащото законодателство, вече могат да бъдат включени в цикъла на фискален надзор.
В тази връзка от ЕК специално обръщат внимание, че предвид трайно високата несигурност за макроикономическите и бюджетни перспективи в този момент, Комисията счита, че тази пролет не трябва да се взема решение дали държавите членки да бъдат подложени на процедура при прекомерен дефицит. Комисията ще предложи на Съвета да открие основани на дефицита процедури за прекомерен дефицит през пролетта на 2024 г. въз основа на данните за резултатите за 2023 г. в съответствие със съществуващите правни разпоредби.
Препоръчва се държавите членки да вземат предвид това при изпълнението на своите бюджети за 2023 г. и при изготвянето на своите програми за стабилност и конвергенция тази пролет и проектобюджетните планове за 2024 г. тази есен.
Става ясно, че Комисията е готова и ще предложи специфични за всяка държава препоръки относно фискалната политика за 2024 г., които включват количествено изискване, както и качествени насоки относно инвестиционните и енергийните мерки. Тези препоръки ще бъдат в съответствие с критериите, предложени в насоките на Комисията, като същевременно ще останат в съответствие с действащото законодателство съгласно Пакта за стабилност и растеж.
Като цяло държавите членки се приканват да определят фискални цели в своите програми за стабилност и конвергенция, които отговарят на критериите за фискална корекция, посочени в насоките за реформи на Комисията. Те също така са поканени да обсъдят как се очаква техните планове за реформи и инвестиции да допринесат за фискалната устойчивост и устойчивия и приобщаващ растеж, включително целите за зелен и цифров преход и устойчивост, в съответствие с критериите, посочени в насоките за реформи.
Акцентите на фискалната политика през 2024 година, които ще бъдат заложени в специфичните препоръки към страните:
- в съответствие с фискалните цели, определени от държавите-членки в техните програми за стабилност и конвергенция, стига тези цели да са в съответствие с гарантирането, че съотношението на публичния дълг намалява или остава на разумно ниво и че бюджетният дефицит е под референтната стойност от 3 % от БВП в средносрочен план;
- количествено и диференцирано въз основа на предизвикателствата на публичния дълг на държавите членки;
- формулиран въз основа на нетните първични разходи, както е предложено в насоките за реформи на Комисията.
Предупреждава се, че Комисията ще продължи да набляга на публичните инвестиции в своите специфични за всяка държава препоръки относно фискалната политика. Всички държави членки следва да продължат да защитават национално финансираните инвестиции и да гарантират ефективното използване на средствата по Механизма за възстановяване и устойчивост и други фондове на ЕС, по-специално за зелени и цифрови преходи и цели за устойчивост.