Глобалните маржове на дизела са спаднали наполовина от февруари, тъй като руският износ продължава въпреки санкциите, помагайки на производството от Китай и Индия да достигне рекордни върхове през март, съобщава Ройтерс.
Западните санкции и тавани на цените на руския суров петрол и петролни продукти, въведени през декември и февруари, се очакваше да затегнат доставките на петрол в световен мащаб. Въпреки това Русия продължава да доставя евтин петрол, което позволява на най-големите им клиенти – Индия и Китай – да увеличат своята рафинираща продукция и износ. Междувременно руски петролни продукти се изпращат в големи количества до петролни центрове, за да бъдат съхранявани и реекспортирани по целия свят.
В допълнение, няколко нови рафиниращи комплекса влизат в експлоатация тази година в Близкия изток и Китай, произвеждайки повече петролни продукти за износ и допълнително потискайки маржовете на рафиниране.
Индийската Reliance Industries (RELI.NS), оператор на най-големия рафиниращ комплекс в света, заяви в съобщението си за печалбите, че маржовете на газьола са спаднали, тъй като руските доставки на дизел са останали стабилни, докато необичайно меката зима в Европа е довела до натрупване на запаси .
Търсенето на газьол, който да замени природния газ при производството на електроенергия, също е намаляло, след като спот цените на втечнения природен газ (LNG) се понижиха от най-високите си стойности за всички времена, каза компанията.
Референтните европейски маржове на рафиниране на дизелово гориво миналата седмица се понижиха до най-ниското си ниво от февруари 2022 г. – до около 13,70 долара за барел, сочат оценки на Ройтерс, подложени на натиск от високите обеми на внос и рестартирането на френските рафинерии след стачки на работниците.
Печалбата от преработка на барел суров петрол Brent в типична европейска рафинерия през април се срина с около 71% до най-ниското ниво от януари миналата година до 3,56 долара за барел, докато маржовете на печалба от рафиниране в Азия са намалели с около 57% до 2,54 долара за барел.
В САЩ търсенето на дестилат е доста слабо и това се потвърждава от много макроикономически показатели, включително промишленото производство, което намалява, казва Матю Блеър, анализатор на рафинирането във фирмата за енергийни изследвания Tudor, Pickering, Holt & Co, цитиран от Ройтерс.
Въпреки това, маржовете на бензина в САЩ са стабилни преди летния сезон на шофиране и ниските запаси, поддържайки общите маржове на рафинирането спрямо суровия петрол West Texas Intermediate на около 21 долара за барел, показват данните на Refinitiv.
Запасите от бензин се повишиха неочаквано миналата седмица за първи път от осем седмици, но все още са с 9,9 милиона барела под средното за 2015-2019 г. и с 8,8 милиона барела под нивата от миналата година, съобщиха от енергийната консултантска компания FGE.
В Азия рафинериите увеличаваха производството на бензин и намаляваха дизела, за да подобрят печалбите си. По-високото производство на бензин и увеличеният износ от Китай биха могли да намалят дефицита на региона за моторно гориво спрямо месеца през май, добави FGE в бележка от 21 април.
По същия начин референтните европейски маржове на бензин са подложени на натиск от рязък спад в търсенето на товари от ключови пазари в Западна Африка, въпреки че износът по трансатлантическия маршрут се възстановява от миналия месец.
Доставките в Северозападна Европа досега през април по двата маршрута възлизат на 1,27 милиона тона, което е спад от 1,79 милиона тона, изнесени миналия месец и доста под 1,84 милиона, изнесени по същото време миналата година, показват данни на Refinitiv.
Русия увеличи доставките на моторно гориво за африканските страни, след като Европейският съюз забрани руските продукти на 5 февруари. Освен това износът от Холандия за страни с ниски доходи, включително в Африка, спадна, след като новите холандски разпоредби относно стандартите за горивни смеси започнаха на 1 април