fbpx

Без критични суровини и нулеви технологии ЕС не може да има конкурентна индустрия

индустрия, промишлен сектор

Не можем да декарбонизираме сектора на автомобилния транспорт без достъп до критични суровини и нулеви технологии. Законът за намаляване на инфлацията (IRA) на САЩ и мащабните схеми на Китай за стимулиране на индустриалните инвестиции представляват сериозна заплаха за конкурентоспособността на европейския автомобилен сектор, изтъкват в свой коментар от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA)…

По-рано тази година ЕС сигнализира, че е готов да отговори, тъй като заплахата за индустриите на ЕС, представлявана от Китай и САЩ, става все по-трудна за пренебрегване. ЕС разкри своя индустриален план за зелена сделка (GDIP), рекламирайки както Закона за критичните суровини (CRMA), така и Закона за промишлеността с нулеви емисии (NZIA) сред централните елементи на своя индустриален план.

По това време ACEA аплодира инициативата като стъпка в правилната посока. Почти три месеца по-късно се знае повече, но остават въпроси дали и CRMA, и NZIA могат да повишат индустриалната конкурентоспособност и да предотвратят изтичане на инвестиции.

Много ще зависи от това, което се случва на ниво държави-членки. Ето защо ACEA подкрепя предложените ключови показатели за ефективност (KPI) и бенчмаркове и опростени процедури за издаване на разрешителни и одобрение и по двете предложения. Намаляването на административната тежест е само една стъпка, но инициативите трябва да бъдат подкрепени и с надежден финансов ресурс за реализиране на така наречените стратегически проекти. По-нататъшната яснота относно правилата за временна държавна помощ също може да спомогне за осигуряването на равни условия.

Ефективността на CRMA и NZIA ще разкрие много какви са шансовете на последните усилия на ЕС да преразгледа индустриалната си политика, а електрификацията на превозните средства ще бъде ключов тестов терен. Европейската автомобилна индустрия в момента се състезава в електрификацията, инвестирайки огромните 250 милиарда евро, за да реализира този важен преход. Въпреки това, нестабилната регулаторна среда, съчетана с все по-атрактивни инвестиционни възможности извън блока, рискува да задържи зелените инвестиции.

Сигурната и надеждна европейска верига за стойност на батериите е от съществено значение за електрификацията и зеления преход на сектора. Ако продължим да разчитаме на нашите конкуренти за достъп до критичните суровини, задвижващи революцията в електрификацията, рискуваме да спрем този преход“, отбелязва Сигрид де Врис, генерален директор на ACEA. „Мерките, които ускоряват прехода на автомобилната индустрия към технологии с нетна нула, също са жизненоважни, за да се гарантира, че няма да изостанем в един все по-конкурентен глобален пазар на електрически превозни средства.“

CRMA и NZIA са само част от историята. Европейската автомобилна индустрия се нуждае от по-амбициозна благоприятна рамка за стимулиране на екологични инвестиции и повишаване на конкурентоспособността, тъй като Съединените щати, Китай и други увеличават амбициите си“, добавя тя.

Въпреки че остават въпроси, ACEA признава, че CRMA и NZIA са стъпка в правилната посока. Въпреки това, ефективното прилагане и координация с други регулаторни инициативи на ЕС са от решаващо значение, ако ЕС иска да задържи и привлече инвестиции в автомобилите в лицето на нарастващите предизвикателства от други глобални региони.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"