fbpx

Загубена кауза ли са плановете на ЕС за нов данък върху авиационните горива

Плановете на Европейския съюз да започне данъчно облагане на замърсяващите авиационни горива са в задънена улица, тъй като 27-те държави-членки на блока се борят за постигане на съгласие екологичните горива да станат по-евтини, а изкопаемите по-скъпи, изтъкват дипломати, цитирани от Ройтерс.

Държавите от ЕС преговарят за преразглеждане на енергийните данъци – които не са актуализирани от 2003 г. – с техните нови цели за изменението на климата.

Но две години, след като Еврокомисията предложи закона за данък върху авиационните горива за първи път, сделка все още не се очертава. Страните са в противоречие по въпроси, включително дали да се въведе минимален данък за целия ЕС за такива горива, които в момента избягват налози.

Не очакваме различията между страните да бъдат разрешени по време на испанското председателство“, коментира дипломат по повод поемането от Мадрид председателството на Съвета на ЕС и преговорите до края на годината.

Промяната на данъчната политика на ЕС е много трудна, защото изисква единодушно одобрение от всички страни в ЕС – което означава, че всяко едно правителство може да блокира процеса.

Говорител на Европейска комисия посочва, цитиран от агенцията, че преустройството ще „премахне остарелите изключения и намалените ставки, които в момента насърчават използването на изкопаеми горива“.

Съгласно предложението минималната данъчна ставка за авиационно гориво за полети в рамките на Европа ще се увеличава постепенно в продължение на 10 години. Устойчивите авиационни горива обаче ще получат 10-годишна данъчна ваканция, за да се насърчи използването им.

Но някои страни обръщат внимание, че това може да повиши цените на горивата за избирателите с оглед изборите за Европейски парламент догодина. „Ако го направят преди изборите, това ще бъде политическо самоубийство“, коментира дипломат от страна членка.

През последната година ЕС прие дузина политики за намаляване на емисиите на CO2, причиняващи изменението на климата. Но политическият апетит изглежда е намалял, като някои правителства и законодатели се опитват да блокират или отслабят последните зелени закони, коментира Ройтерс.

Предложението на ЕС предвижда прилагането на по-високи минимални данъчни ставки за замърсяващите горива като бензина и най-ниските ставки за електричеството и устойчивите горива. Привържениците на това казват, че то би направило нисковъглеродния транспорт като електрическите влакове по-конкурентоспособен в сравнение с полетите, базирани на изкопаеми горива, и би увеличило приходите, които правителствата биха могли да инвестират в чист транспорт.

Джо Дарден, директор в кампанията Транспорт и околна среда, заявява, че проектозаконът вероятно е „загубена кауза“. „Абсурдно е все още да има изключения за замърсяващите видове транспорт в климатичната криза“, убедена е тя.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"