През декември 2023 г. пазарът на автомобили в ЕС е претърпял спад от 3,3%, записвайки 867 052 продажби. Този спад може да се отдаде на високото базово представяне през декември 2022 г. Декември отбеляза и първия месец на свиване след 16 последователни месеца на растеж, сочат данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА).
Не такава е ситуацията в България обаче, като страната ни за декември е с един от най-големите ръстове по продажби на нови автомобили (55,5%). А за цялата 2023 година спрямо 2022-ра България е първа по ръст на продажбите (31,5%) – 37724 нови автомобила.
Очаквано у нас доминацията на бензинови двигатели е сериозна със 76,3% дял, почти непроменен спрямо 2022 година. При дизеловите двигатели има лек спад – от 18,6% дял през 2022 година до 16 през миналата. Електрическите коли на батерии също отбелязват ръст в дела си 4,8% срещу 2,9 през 2022 година.
Стабилно у нас е увеличенията по продажби на нови коли във всички сегменти – бензиновите с 31,1% ръст, дизелите – 13,2, електрическите на батерии със 119% – 1816 продадени автомобила през 2023 година.
Забележителни увеличения се наблюдават на водещи пазари като Франция (+14,5%) и Испания (+10,6%). За разлика от това германският автомобилен пазар отбеляза спад със значителните 23% през декември.
През 2023 г. пазарът на автомобили в ЕС завършва със солидна експанзия от 13,9% в сравнение с 2022 г., достигайки обем от 10,5 милиона блроя за цялата година. Всички пазари в ЕС отбелязват ръст през изминалата година с изключение на Унгария (-3,4%). Двуцифрени печалби бяха регистрирани на повечето пазари, включително три от най-големите: Италия (+18,9%), Испания (+16,7%) и Франция (+16,1%). Обратно, Германия регистрира по-скромно увеличение от 7,3% на годишна база, повлияно от по-слабото си представяне през декември.
Електрическите автомобили с батерии се утвърдиха като третият най-популярен избор за купувачите през 2023 г. През декември пазарният дял нарасна до 18,5%, допринасяйки за дял от 14,6% за цялата година, изпреварвайки дизела, който остана стабилен на 13,6%. Бензиновите автомобили запазват преднината си от 35,3%, докато хибридно-електрическите автомобили претендират за второ място, контролирайки 25,8% пазарен дял.
През декември 2023 г. продажбите на нови акумулаторни електрически автомобили намаляват за първи път от април 2020 г. (по време на пика на пандемията от COVID-19), спадайки с 16,9% до 160 700 единици. Това намаление може да се дължи на сравнително стабилното представяне през декември 2022 г. и значителния спад в Германия (-47,6%), най-големият пазар за този източник на енергия. Въпреки това, общият обем за цялата 2023 г. надхвърля 1,5 милиона единици, отразявайки значително увеличение от 37% в сравнение с 2022 г. Пазарният дял на акумулаторни електрически автомобили достигна 14,6% през 2023 г.
През декември новите регистрации в ЕС на хибридно-електрически автомобили нарастват с 26%, водени от впечатляващите печалби на три от четирите най-големи пазара: Германия (+38%), Франция (+32,6%) и Испания (+24,3%).
През декември 2023 г. пазарът на бензинови автомобили в ЕС е нараснал с 5,1%, воден от значителен принос на ключови пазари като Италия (+24,9%) и Германия (+16,1%). Това води до общо 3,7 милиона продадени автомобила, което е 10,6% увеличение в сравнение с предходната година. Въпреки запазването на лидерството с 35,3% пазарен дял през 2023 г., бензиновите автомобили претърпяха лек спад от 36,4% през 2022 г.
Пазарът на дизелови автомобили в ЕС продължи низходящата си траектория през декември, свивайки се с 9,1%. Този спад е очевиден на няколко ключови пазара, включително три от най-големите: Испания (-26,5%), Франция (-22,2%) и Италия (-19,7%). Германия обаче се отклони от тази тенденция с 10,3% растеж. През 2023 г. продажбите на дизелови автомобили достигнаха 1,4 милиона единици, което представлява пазарен дял от 13,6%, намалявайки от 16,4% през 2022 г.