Световните цени на дизела и маржовете на рафинирането са се повишили след последния кръг от санкции на САЩ срещу търговията с петрол на Русия поради очакванията, че мерките ще затегнат доставките, сочат анализатори и данни на LSEG, цитирани от Ройтерс. Припомняме, администрацията на президента Байдън наложи преди дни най-строгите си досега санкции на руски производители и танкери, целейки да ограничат приходите на втория в света износител на петрол, с които Москва води войната в Украйна.
Много от корабите от сенчестия руски флот, който се стреми да заобиколи западните ограничения, са били използвани за превоз на петрол до Индия и Китай. Рафинериите в тези страни се възползваха от евтиния руски внос, който беше забранен в Европа след нахлуването на Москва в Украйна.
„Дизелът и маржовете му на печалба се повишиха след новините за санкциите и очакваме значителни прекъсвания на руския износ на дизел“, сочи анализаторът на Energy Aspects Наталия Лосада. Тя добавя, че най-малко 150 000 барела на ден (bpd) от руския износ на дизел от рафинериите на Gazprom Neft и Surgutneftegas са изложени на риск.
Премията на първия месечен европейски дизелов договор спрямо този шест месеца по-късно скочи до 50,25 долара за метричен тон, което е 10-месечен връх, показват данни на LSEG.
Пазарът на дизел вече беше в изоставане – термин, използван за пазарна структура, при която близките договори се търгуват с премия спрямо по-късните договори за доставка. Това обикновено означава ограничено бързо снабдяване.
В същото време маржовете на рафинирането на дизелово гориво са достигнали най-високото си ниво от над пет месеца – 20 долара за барел.
Всъщност дизеловите пазари вече бяха подкрепени от студеното време в северното полукълбо.
Маржовете на рафинирането на дизел в Азия скочиха с 8% в началото на тази седмица, до над 17 долара за барел, най-голямото увеличение от септември, преди да се понижат до около 16,50 долара за барел в четвъртък. Фючърсите на дизела в САЩ скочиха с повече от 5% на 10 януари, най-големите им дневни печалби от октомври, и достигнаха шестмесечен връх от $111 за барел в четвъртък..
Търговци и рафинерии отчитат по-високите разходи за суров петрол в цените на горивата и рафинирането, посочват двама базирани в Сингапур търговски източника, добавяйки, че по-ниските руски дизелови потоци е малко вероятно да окажат директно голямо влияние върху азиатските пазари. Дори при по-високите маржове на дизела, сложните маржове на рафинирането в Азия са отслабнали, тъй като цените на суровия петрол са се увеличили с много по-бързи темпове от цените на рафинираните продукти.
Европа, която преди западните санкции през 2022 г. е най-големият купувач на руски дизел, премина към доставки от Индия, Близкия изток и Съединените щати, за да покрие недостига. Въпреки че повечето от 183-те санкционирани кораба са били използвани за превоз на суров петрол и мазут, а не на дизел, има опасения, че санкциите могат да повлияят на работата на рафинериите в Индия и Китай, намалявайки тяхното производство на дизел и износа им за Европа, изтъква още Ройтерс.
Най-големите купувачи на дизел от Русия, Турция и Бразилия, ще трябва да намерят алтернативни източници като Съединените щати и страните от Близкия изток, в случай че руските доставки бъдат значително прекъснати, добавят събеседниците на Ройтерс, което според тя ще увеличи конкуренцията за европейските купувачи.
Други анализатори казват, че пазарът в крайна сметка ще се адаптира към новите санкции. „Всъщност не очакваме да видим някакви големи промени в руските продуктови потоци, тъй като същите обеми могат да пътуват до същите дестинации, само с помощта на несанкционирани танкери“, коментира анализаторът на FGE Energy Юджийн Линдел.