fbpx

Автоиндустрията в ступор заради липсата на чипове

Производствените линии по света тънат в тишина, работниците са без работа, а паркингите на автокъщите остават празни.

Недостиг на полупроводници – малките, но изключително важни чипове, използвани за калибриране на системите за впръскване на гориво в автомобилите, за управление на информационно-развлекателните системи и за осигуряване на круиз контрол, е преобърнал автомобилната индустрия, пише в свой репортаж „Ню Йорк Таймс“.

Фабрика на General Motors в Канзас Сити затвори през февруари поради недостига на чипове и все още не е отворила. От Mercedes-Benz са започнали да се запасяват с чипове за скъпите си модели и временно са затворили фабриките, произвеждащи по-евтините си седани C-класа. От Porsche пък са предупредили дилърите си в САЩ този месец, че купувачите може да се наложи да чакат допълнителни 12 седмици, за да получат автомобилите си, защото им липсва чип, който контролира налягането в гумите. Френският автомобилен производител Peugeot, част от новосформираната империя за производство на автомобили Stellantis, са стигнали дотам да заменят дигиталните скоростомери със старовремски аналогови в някои модели.

Тази ситуация едва ли можеше да се случи в по-лошо време. Търсенето на коли бе възобновено след срива по време на пандемията, като потребителите са готови да похарчат парите, които са успели да спестят през последната година, за да избегнат използването на самолети, като ги заменят с пътешествия с кола. Недостигът на полупроводници лишава производителите на автомобили от шанса да наваксат изгубените продажби. „Вече имаме стабилно търсене, което е възпряно най-вече от проблема с полупроводниците отколкото от нещо друго“, каза в интервю Ола Келениус, главен мениджър на Daimler.

Някои производители, като например Renault, са започнали да сортират чиповете си, запазвайки ги за по-скъпите модели, които носят по-големи печалби. „Опитваме се да намерим най-интелигентния начин да приоритизираме колите с по-високите маржове на печалба“, коментира пред Клотилд Делбос, заместник главен директор на Renault.

Някои купувачи може да имат късмет и да закарат нова кола вкъщи, но тя е вероятно да няма екстри, които изискват по-специални чипове. От Porsche са съобщили на дилърите си в САЩ, че в следващите няколко месеца няма да могат да доставят високия клас седалки за джиповете си Macan, които са популярна екстра, тъй като могат да сменят позицията си по 18 различни начина. Нужните чипове обаче не са в наличност.

Една от основните причини, поради която производителите на автомобили не могат да намерят достатъчно чипове, е че производителите на полупроводници са дали приоритет на компаниите за смартфони, конзоли за видео игри и други дребни електронни устройства, които са по-доходоносни. В една модерна кола лесно могат да се намерят повече от 3000 чипа. Колите обаче образуват много малка част от пазара на чипове. Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, или TSMC, е един от малкото производители на голяма гама от чипове, които са много важни за автомобилостроенето, но през 2020 автомобилните компании са генерирали едва 3% от продажбите на TSMC според немската консултантска фирма Roland Berger.

Най-важните клиенти на TSMC са производителите на смартфони, които носят половината от печалбите им. Броят на смартфоните в пъти превъзхожда броя на автомобилите. През 2019, преди пандемията да смути световните икономики, фабриките за коли са произвели 93 милиона автомобили, в сравнение с производството на 1,4 милиарда броя смартфони.

Като цяло, недостигът на чипове и други проблеми в производствената верига са съкратили производството с 1,3 милиона превозни средства в първото тримесечие според консултантската фирма HIS Markit.

Проблемът притеснява политическите лидери във Вашингтон и други столици по света.

Германският министър на икономиката, Питър Алтмайер, наскоро попита колегата си от Тайван, страната световен център за производство на полупроводници, дали ще може да им отпуснат спешно чипове, които са необходими на германските производители на коли.

Кризата изкарва наяве не само факта колко зависима е автомобилната индустрия от няколко доставчици, но и колко е уязвима на смущения. Управители на производствени вериги изтръпнали през март, когато пожар спря производството във фабрика, собственост на Renesas Electronics в Япония. Renesas са ключов доставчик на чипове, използвани за наблюдение на спирачната функционалност, за контрол на сервоуправлението, за активиране на въздушните възглавници и много други функции.

Времето също е изиграло роля. Бурите в Тексас в първите месеци от годината наложиха временното затваряне на три фабрики за полупроводници. Тайван пък е в средата на сериозна суша, предупреждават анализатори на HIS Markit в скорошен доклад. Производството на чипове налага големи количества от силно пречистена вода.

Дори без пандемията и пречките в производствените вериги, автомобилната индустрия е в смут. В САЩ продажбите не са се качвали особено от десетилетието на 2000-та година насам. Маржовете на печалба са ниски. Някои от големите производители може и да не оцелеят преминаването към електрически автомобили.

„Ако аз бях производител на чипове, нямаше да започна инвестиции в ново предприятие, ако нямам финансова помощ от правителството“, казва Ман Мохан Соди, който преподава мениджмънт на търговски вериги в бизнес училището към Лондонския университет.

Финансовата помощ може да дойде скоро. От Белия дом е организирана среща на високо равнище, заради недостига на чипове през този месец, като са предложили да заделят 50 милиарда долара за инфраструктурни фондове, за да преобърнат спада в дела на производство на чипове. Но новите фабрики за чипове не могат да бъдат построени достатъчно бързо, за да се справят със сегашната криза.

И докато правителството не даде субсидии, които да ги убедят да останат, производителите на полупроводници е по-вероятно да построят новите си фабрики в или близко до Китай, която е най-големият производител на автомобили и за разлика от САЩ и Европа показва стабилен растеж.

Не е ясно колко дълго може да продължи недостигът на чипове. Соди споделя, че е очаквал производителите на чипове да преувеличават недостига, за да събират субсидии от правителствата и че кризата ще свърши за месец. Консултантите за автомобилната индустрия на Roland Berger са по-песимистични, изтъквайки, че недостигът може да продължи цяла година. Миналата седмица от Renault заявиха, че „изгледите за края на кризата с чипове се влошават, защото новините се променят ден за ден“.

В това време, автомобилопроизводителите импровизират, за да се опитат да намалят щетите. Делът на Mercedes от Daimler пренасочва останалите си чипове към най-скъпите си модели, като например луксозния седан EQS, който компанията представи този месец, чиято цена се очаква да започне от около 100 000 долара. Това пренареждане накара Daimler да затвори временно фабриките си в Германия, които произвеждат по-евтините седани C-класа. По-голямата част от 18 500-те работници в предприятията са пуснати в платен отпуск до края на април, а след това ще продължат да получават правителствена субсидия.

Volkswagen също са спрели производството в предприятията си в Германия, които изработват седани и други модели с вътрешно горене и едно в Мексико, където компанията прави джиповете Tiguan за Американския пазар. Но фабриката в Цвикау, Германия, която произвежда седаните ID.3 и джиповете ID.4, които са в центъра на опитите на Volkswagen да доминира на развиващия се пазар за електрически автомобили, не е била засегната съобщават от компанията.

General Motors, които временно са спрели производството в половин дузина предприятия от началото на годината, в някои случаи са произвеждали коли без електроника и са ги складирали, докато частите могат да бъдат доставени. От Ford Motor съобщиха, че ще задържат няколко от фабриките си в Америка затворени по-дълго от очакваното, заради недостига на чипове.

Автомобилната индустрия е била парализирана от проблеми със снабдяването и преди. От бранша си спомнят за период, в който ураган ударил Пуерто Рико и спрял производството във фабрика, която била единствения източник на покритие от съществено значение за някои видове авто електроника.

Автомобилите имат десетки хиляди части и толкова много нива на доставки, че понякога дори производителите на коли не могат да проследят произхода на някои от компонентите.

Икономиката на индустрията е такава, че само доставчиците с най-големи обеми на производство могат да оцелеят. По-малките замират, защото не могат да произведат частите или материалите толкова евтино, колкото големите играчи, оставяйки индустрията да разчита на един или двама производителя на горивопроводи за високо налягане или специализирани пластмаси например.

Сегашният недостиг на полупроводници може би няма да е последен, Нуждата на автомобилната индустрия от полупроводници се очаква да изригне в следващите години заради екстри като самоуправление и заради набиращата популярност на електрическите коли, които повече разчитат на софтуер от колите с вътрешно горене.

Ола Келениус коментира, че въпреки това не най-усъвършенстваните чипове са тези, които го притесняват сега. „Липсват ни най-простите чипове, които струват няколко цента или няколко долара“, казва той. „Това ни спира да произведем продукт, струващ 75 000 долара.“




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"