fbpx

Борсовият гръм на Rivian

На втория ден след първичното публично предлагане на акциите на Rivian на Уолстрийт, пазарната капитализация на компанията се оценява на 106 млрд. долара. Това е най-големият борсов дебют след 2014 г. и сред 10-те най-големи в цялата икономическа история на САЩ. По този показател тя се нарежда до автомобилни гиганти като Форд и Дженеръл Мотърс, пише в свой репортаж Siecledigital.fr.

Rivian е американска компания, която се специализира в производството на електрически автомобили. Създадена като Mainstream Motors през 2009 г. от Ар Джей Скариндж, който и понастоящем е неин изпълнителен директор, компанията се преименува на Rivian през 2011 г. Седалището й е в щата Мичиган, където има и завод.

Rivian предлага три модела превозни средства – пикап R1T, R1S SUV и ван за доставки Amazon. Към миналия месец компанията е имала предварителни поръчки за 48 390 броя R1T и SUV R1S в САЩ и Канада, става ясно от документите за IPO. За сравнение, за подобен електромобил на Ford, модел F-150 Lightning, заявките са 150 хил. към септември, а Cybertruck на Tesla – над 1 млн.  Фабриката на Rivian в Илинойс може да произвежда до 150 хил. превозни средства годишно, като е планирано увеличение на капацитета до 200 хил. до края на 2023 г.

Амазон и Форд – най-големите инвеститори

През феврури 2019 г. Amazon реши да инвестира 700 млн. долара в Rivian. Макар в момента точните данни да не са известни, вероятно Amazon притежава около 26% от акциите. Тези инвестиции са осигурили стратегическото партньорство с автомобилната компания и разработването на специалния ван за доставки на Amazon, върху който онлайн търговецът държи изключителни права през първите четири години и право на първи отказ за две години след това. Amazon си запазва правото да разработва сама или чрез други компании подобни електрически превозни средства.

Форд държи около 17% от акциите. Сътрудничеството с Rivian датира от 2019 г. Едно от дъщерните дружества на Ford – Troy Design and Manufacturing Co., разработва и изгражда всички прототипи на необработена каросерия за пикапа R1T, SUV R1S и дори за електрическите микробуси на Amazon (необработена каросерия по същество представлява скелетната рамка върху шасито). Rivian предвижда сам да започне да изгражда своите каросерии, но ще продължи да разчита на Ford за някои компоненти.

Друг голям инвестиор е американската холдингова компания T. Rowe Price с 22%

Rivian предвиждаха да предложат 135 млн. акции на цена 78 долара с опция, позволяваща на инвеститорите да закупят до 20,25 млн. акции. За два дена на борсата цената на акциите се покачи с 57% до 122,99 долара. Очакванията на компанията бяха, че борсовата ѝ капитализация ще бъде 70 млрд. долара, а тя вече достигна 106 млрд. Една такава капитализация би позволила на Rivian да се позиционира като истински титан на пазара на електрическите автомобили. Той се нарежда до гиганти в автомобилната индустрия, които същестуват от десетилетия. Пазарната капитализация на компанията е малко по-малка от тази на Форд, Дженеръл Мотърс, Стелантис (група, родена от обдиняването на Фиат-Крайлслер и Пежо-Ситроен-Опел). Това обаче изглежда малко непропорционално, като се има предвид опитът и пазарният дял на тези големи производители.

Само за два дена Р. Дж. Скериндж натрупа богатство за 2,2 млрд долара. За сравнение, капитализацията на Тесла два дена след появата ѝ на борсата през 2010 г. беше 2 млрд. долара.

И това като имаме предвид, че става дума за компания, която към момента е доставила няколко електрически автомобила и то предимно на своите служители. До края на годината се предвижда производството на 1200 автомобила и целта е да се достигне капацитет от 150 000 автомобила годишно.

С инвестиции в размер на 12 млрд. долара компанията се надява да построи други заводи в Тексас и Аризона.

Макар днешният прогрес на Rivian да е впечатляващ, успехът ѝ остава твърде крехък. Компанията е все още дефицитна, а ще трябва да посрещне и предстоящото пускане на електрическия Хамър на Дженеръл Мотърс до края на годината, после на електрическата версия на популярния F-150 на Форд и на футуристичния cybertruck на Тесла.

***
Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"