fbpx

Под натиска на ЕС WhatsApp променя условията си за обслужване

След разговори с органите за защита на потребителите на ЕС и Европейската комисия (CPC Network), от WhatsApp са се ангажирали да бъдат по-прозрачни при промените в своите условия за обслужване. Освен това компанията ще улесни потребителите да отхвърлят актуализации, когато не са съгласни с тях, и ясно ще обясни кога подобно отхвърляне води до това, че потребителят вече не може да използва услугите на WhatsApp.

Освен това WhatsApp потвърди, че личните данни на потребителите не се споделят с трети страни или други Meta компании – включително Facebook – за рекламни цели. Диалогът, довел до поемането на тези ангажименти, е координиран от Шведската агенция за защита на потребителите и Ирландската комисия за конкуренция и защита на потребителите и улеснен от Комисията.

CPC Network за първи път изпрати писмо до WhatsApp през януари 2022 г., след сигнал от Европейската организация на потребителите (BEUC) и осем от нейните асоциации-членове за предполагаеми нелоялни практики в контекста на актуализациите на WhatsApp на техните условия за обслужване и политика за поверителност. През юни 2022 г. CPC Network изпрати второ писмо до WhatsApp, в което повтаря искането си, че потребителите трябва да бъдат ясно информирани за бизнес модела на WhatsApp и по-специално дали WhatsApp извлича приходи от търговски политики, свързани с личните данни на потребителите. След дискусии между CPC Network, Комисията и WhatsApp, компанията потвърди, че не споделя лични данни на потребителите за рекламни цели.

За всякакви бъдещи актуализации на правилата WhatsApp ще:

  • обяснява какви промени възнамерява да направи в договорите на потребителите и как те биха могли да засегнат правата им;
  • ще включи възможността за отхвърляне на актуализирани условия за ползване на услугата толкова ясно, колкото и възможността за приемането им;
  • ще гарантира, че известията, информиращи за актуализациите, могат да бъдат отхвърлени или прегледът на актуализациите може да бъде отложен, както и да зачита избора на потребителите и да се въздържа от изпращане на повтарящи се известия.

От ЕК посочват, че Мрежата за сътрудничество за защита на потребителите (CPC) активно ще наблюдава как WhatsApp изпълнява тези ангажименти, когато прави бъдещи актуализации на своите политики и, когато е необходимо, ще налага спазването им – включително чрез възможността за налагане на глоби.

Нещо повече, неотдавнашно проучване на Комисията и последното проучване на CPC относно „тъмните модели“ показват, че много компании използват „тъмни модели“, като например правят по-трудно отписването от услуга, отколкото абонирането за нея. CPC Network, с подкрепата на Комисията, ще продължи да засилва усилията си за справяне с такива незаконни практики, където се срещат.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"