fbpx

Потребителят иска поверителност – неудобната реалност за онлайн рекламите

Много от най-големите технологични фирми отдавна настояват потребителите да мислят повече за безплатните услуги, отколкото за поверителността, която жертват, за да ги използват.

Компании като Facebook посочиха собствения си експоненциален растеж и настояха, че потребителите са съгласни с това.

Оказва се, че това са глупости.

Когато им се предложи действителен избор в новата операционна система, която работи с iPhone, американците са изцяло загрижени за поверителността, пише Ню Йорк Таймс в свой репортаж.

Само 6 % от ежедневните потребители в САЩ на най-новия мобилен софтуер на Apple избират да позволят на компании като Facebook и многобройните му филиали да събират данни за тях и да ги продават на рекламодатели, според Flurry Analytics. В световен мащаб тази цифра достига около 15%.

Facebook проследява потребителите навсякъде онлайн, защото може да продава реклами с по-висок процент на търговци, когато разполага с много подробна лична информация. Това е така наречената целенасочена реклама. Ето защо рекламите във Facebook често са страховито специфични – търсене в Google на дънки може по-късно да даде реклами за дънки Gap в стила, размера и цветовете, които харесвате. Facebook и други могат да информират рекламодателите доколко ефективни са рекламите и дали вашите лични предпочитания ще съвпадат добре с последващи реклами за скари на дървени въглища, кукли Барби, градинско оборудване или билети на Били Джоел.

От края на миналата година Facebook шумно критикува последната актуализация на Apple, твърдейки, че новата опция за поверителност заплашва персонализираните реклами, на които разчитат милиони малки фирми, за да намерят и достигнат до клиенти. Логиката е, че без обширната лична информация, която потребителите предоставят обратно на Facebook за разпространение на брокери на данни и търговци, магазините не могат успешно да разпространяват чанти, подправки за бургери или примерно водопроводни услуги.

Разбира се, целта е запазване на бизнеса с реклами на Facebook, който генерира 25,4 милиарда долара само през първите три месеца на 2021 година. Всичко, което би осуетило способността на Facebook да проследява потребителите, докато разглеждат сайтове за търговия на дребно, пътувания, новини и др., може да застраши способността на компанията да предлага своите сайтове в социалните медии „безплатно“.

Facebook наистина казва: Какво можем да направим, за да защитим нашия бизнес модел?“, коментира Джонатан Майер, асистент по компютърни науки в Принстън. „Напълно естествено е, че те биха се противопоставили на промяна, която въвежда повече контрол на потребителите и по-малко възможности за събиране на данни, които могат да бъдат предоставени обратно на рекламодателите, дори ако потребителите не са против това.“

А данните показват, че голямата част от потребителите искат повече поверителност. Новата операционна система на Apple за телефони принуждава всяко приложение да иска разрешение за проследяване на потребители в Интернет – избор, който преди беше достъпен, но труден за намиране.

Почти всички потребители се отказаха.

Клей Джендрон, анализатор от университета в Южен Ню Хемпшир, изтъква, че изборът да се откаже от проследяването е лесен за него. „Приложенията искат от мен да избера проследяването, за да мога да имам „по-добре подбрани реклами“, казва той. „Все едно ми казват, че трябва да съм благодарен и да искам да продадат данните ми, за да бъда по-добра цел за реклама. Това е ужасно комично предложение. „

Други компании за приложения, включително Etsy и Pandora, опитват различен подход, като напомнят на потребителите в изскачащи прозорци, че техните безплатни услуги се поддържат от целенасочена реклама. Метеорологичната мрежа твърди, че проследяването на потребителите му помага да спасява животи. Twitter и Nextdoor просто искат клиентите да имат „най-подходящите“ реклами.

Но клиентите не трябва да бъдат виновни, че помагат да им се продават неща. Без да знаят, че потребителят е прекарал 20 минути в сърфиране из приспособления за готвене на Sur La Table, рекламодателите могат да свършат доста добра работа, като познаят кой най-вероятно ще иска да вижда реклами с комплекти за хранене, чрез вид маркетинг, известен като контекстна реклама. Тя разчита на данни, които могат да се извлекат по-лесно, като например възраст, пол, местоположение и ниво на доходите.

Рекламодателите са готови да платят много повече за реклами, насочени въз основа на поведението на потребителите. Но според проучване от 2019 г. сайтовете могат да извлекат само 4 процента по-високо възнаграждение за целенасочени реклами.

Съществува вероятност търговците да използват по-ниски рекламни цени на устройства на Apple, за да достигнат до клиентите по по-креативни начини, отколкото просто да залепят реклами във Facebook и Twitter. Това може да включва традиционни медии и други приложения – потенциална полза за по-малките разработчици.

Потребителите нямат федерални права на неприкосновеност на личния живот, оставяйки технологичните компании да въведат политики, както намерят за добре. И критиците твърдят, че Apple може да излезе с промените, за да изпревари регулаторния натиск и текущото антитръстово съдебно дело за своя магазин за приложения. Рекламата е само малка част от бизнеса на Apple, което означава, че тя може да си позволи да намали приходите.

По ирония на съдбата Apple ще трябва да действа като самия регулатор, за да гарантира, че разработчиците на приложения спазват правилата на новия му софтуер. Създателят на Snapchat например е проучвал начини за заобикаляне на правилата на Apple за проследяване на потребители.

Потребителите трябва да имат по-голям контрол върху своите данни и решението на Apple е стъпка напред. Между фишинг, robocalls и текстове зловреден софтуер и дразнещи изскачащи прозорци, вече има достатъчно манипулация онлайн, без зловещо конкретни реклами, които да ви следват в мрежата.

Google, за които, подобно на Facebook, рекламата е огромна част от бизнеса им, предприеха първите си малки стъпки към добавяне на функции за поверителност към своя мобилен софтуер за Android, включително опции за скриване на точни данни за местоположението. Но трябва да се обърне сериозно към правата на потребителите или да рискува да загуби клиенти в полза на Apple.

Компаниите се справяха добре в продължение на десетилетия, като пускаха на пазара потребителите, без да имат достъп до всяко тяхно движение или щракване с клавиатура и мишка. И тъй като 94 процента от американците казват, че им харесва по този начин, е време рекламодателите да слушат.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"