fbpx

Текстът на икономиска Георги Ангелов е от фейсбук профила му

Вижда се краят на енергийната криза в Европа„, пише Файненшъл таймс. Това, разбира се, нас не ни учудва – многократно сме коментирали, че не е толкова трудно да се построят терминали за внос на газ. България даде и своя принос като завърши газовата връзка с Гърция и участва в строежа на терминал за втечнен газ в Александруполис.

Преди няколко месеца анализатори (най-вече германски) лансираха тезата, че неизбежно ще има дефицит на газ и енергия – няма какво да се направи и единственият изход е да се намали потреблението. Но в Нидерландия беше построен терминал за втечнен газ за по-малко от половин година, което показа, че има и друг начин – чрез бързо строителство на инфраструктура може бързо да се премахне дефицитът на газ и енергия. Изкуствената енергийна криза, създадена от Газпром, може да се реши бързо чрез ускорени инвестиции.

След рекорда по бързо строителство на терминал в Нидерландия много страни се амбицираха да повторят или подобрят това постижение. Италия смята да постигне „чудо“, пише Ройтерс, и да построи терминал за втечнен газ за 5 месеца. Това е същата Италия, южна страна, на която северните държави обичайно гледат с пренебрежение. Ако Италия може бързо да строи терминали, тогава Германия няма никакви оправдания да се бави.

И наистина, забелязва се положителна промяна в Германия. От Германия преди месеци идваха сигнали, че няма начин бързо да се построят терминали. После казваха, че може би ще успеят да построят един до зимата, после увеличиха на два, сега се говори за три. Така че има напредък. Сега германският газов регулатор казва, че има голям шанс да се мине през зимата без газова криза (преди се твърдеше, че без руски газ неизбежно ще има газова криза).

Буквално тези дни се подписа договор за инсталиране на терминал за втечнен газ в Вилхелмсхафен. Преди месеци беше обявено, че плаващият терминал FSRU Excelsior ще бъде инсталиран във Вльора, Албания, но сега терминалът ще отиде по спешност там където е по-необходим – в Германия. Очаква се новият терминал да влезе в експлоатация още тази зима, в първото тримесечие на 2023 г.

Още един терминал започна строителство през октомври – терминалът в Брунсбютел. Той също се очаква да влезе в експлоатация през 2023 година, с последващо голямо разширение до 2026 година.

Миналия месец започна и строителството на терминала за втечнен газ в Лубмин, Германия – който е изцяло частна собственост и с частно финансиране. Тук очакването е терминалът да влезе в експлоатация още през декември 2022 г.

Също миналия месец започна и строителството на терминала в Щаде, до Хамбург, който ползва финансова подкрепа от местното и федералното правителство. Първоначалните планове са терминалът да заработи през 2026 година, но сега се работи ускорено за пускане в експлоатация през 2023 година, като до 2026 година ще се реализира допълнително голямо разширение на капацитета.

Междувременно, до няколко седмици ще влезе в експлоатация и терминалът на Финландия и Естония, а гръцкият терминал с българско участие в Александруполис също трябва да е готов през 2023 г., както и много други проекти.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"