Преди седмица е уволнена почти една четвърт от персонала на Cameo, стартъп, който продава персонализирани видеоклипове от известни личности.
„Днес беше брутален ден в офиса“, написа в Twitter Стив Галанис, главен изпълнителен директор на компанията. „Взех болезненото решение да освободя 87 любими членове на Cameo Fameo.” Камео започна масово наемане на работа през 2021 г. и много от съкращенията засягат хора, които са работили там по-малко от година, разказва в свой репортаж WIRED.
Само няколко часа по-късно Дъг Лъдлоу, главен изпълнителен директор на финтех стартъпа Mainstreet, обяви, че е съкратил 30 процента от служителите на компанията. „Предприехме това действие, защото вярваме, че има много голям шанс днешният невероятно тежък пазар да продължи да се влошава и потенциално да остане такъв месеци, ако не и години“.
Съкращенията са рязко отклонение от оптимизма от последните две години, през които рисковите предприемачи инвестираха милиони долари. Покачващите се оценки и бумът на IPO, създадоха на стартиращите фирми имидж на сигурен залог, вдъхновявайки стотици нови рискови фондове. Сега партито изглежда внезапно приключва, а намаляването на темпото може да сигнализира за още по-лоши времена.
От януари близо 50 стартиращи компании са направили значителни съкращения, според Layoffs.fyi. Сред тях са компании като Robinhood и Peloton, които след огромен растеж по време на пандемията сега се сблъскват с реалностите на по-малко динамична икономика и по-малко пари в брой.
Стартъп фирми като Cameo трябваше да преразгледат разходите си през последните две години. Галанис коментира пред The Information, че съкращенията са „болезнена, но необходима“ корекция на курса, за да „балансираме разходите си с нашите парични резерви“.
Паричните резерви ще бъдат все по-важни за преодоляване на бурята – стартиращи фирми, които не са получили инвестиции наскоро, вероятно ще имат повече затруднения занапред. Първите три месеца на 2022 г. за рекордни по сключени сделки с венчър капитали сред стартиращите компании, но това неистово темпо започва да се забавя. Сега много инвеститори съветват създателите да харчат консервативно с очакването, че повишаването на следващия кръг може да не е толкова лесно.
„В момента тези, които са в най-трудната ситуация, са стартиращи фирми в етап на растеж с добри, но не страхотни показатели и финансов ресурс за 12 месеца“, казва Мат Търк, партньор във фирма Firstmark. „Там ще видите много съкращения, защото компаниите трябва спешно да намалят разходите си, ако не искат да останат без пари.“
Настроението сред рисковите капиталисти вече се е променило значително от 2021 г., казва Кайл Станфорд, старши VC анализатор в PitchBook. Ентусиазмът намалява, отчасти поради нарастващите лихвени проценти, инфлацията и геополитическата несигурност – които вече създадоха спад на публичните пазари. Ще отнеме повече време, докато тези фактори повлияят на частните компании, но масовите съкращения в стартиращи фирми в етап на растеж са един от признаците.
Стартъпите, които са планирали да излязат на IPO през 2022 г., до голяма степен се въздържат от това, а публичните технологични компании като Uber решиха да намалят разходите за маркетинг и персонал. По-големите компании, като Meta, вече са въвели замразяване на назначенията и са предупредили персонала си, че може да се очакват съкращения.
Въпреки че очевидно спадът идва, той може да засегне стартиращите компании по начин, който се различава от предишните спирали. Това е така, защото според преброяването на Pitchbook близо 2000 нови рискови фонда са били набрани в САЩ от началото на 2020 г. – „повече, отколкото през седемгодишния период от 2006 до 2013 г.“, казва Станфорд. Сключването на сделки с венчър капитали е малко вероятно да се забави напълно, тъй като все още остават милиарди долари в обращение, дори ако оценките и размерите на сделките паднат от рекордните си нива.
Все пак изглежда, че трескавият оптимизъм от последните две години е свършил. „Всеки ден има все повече страх на пазара“, изтъква Търк. Стартъпите ще трябва да се конкурират по-агресивно за рисков капитал или ще трябва да станат печеливши по-рано, за да не се налага да разчитат на инвеститори. „За тези, които не могат“, добавя Търк, „вероятно ще има негативни последици, и – за съжаление – и откровен провал“.
От друга страна, стартъпите, които успеят да издържат в трудните времена, стават по-силни от всякога. Много от най-горещите компании днес – Uber, Airbnb, Square, Stripe, Facebook – стартираха по време на спадове. Но всеки еднорог, който галопира през спада, стъпква стотици стартиращи фирми.