fbpx

Прането на пари като риск за стабилността на финансовия сектор

Трансграничните финансови престъпления няма да изчезнат. Докато хората навсякъде се радват на удобството на глобално свързана финансова система, престъпниците използват тази сложна мрежа, за да прехвърлят незаконни средства през границите и да избегнат залавянето. Докато тези престъпници защитават своето незаконно придобито богатство, получено от укриване на данъци, корупция и трафик на наркотици, наред с други, финансовите престъпления процъфтяват. Нито една финансова институция или държава не е имунизирана. Скандалите за пране на пари причиниха банкови колапси и шокираха страните. В крайна сметка обществото плаща цената чрез ерозия на доверието в целостта на финансовата система, което често кара данъкоплатците да субсидират фалиращите банки и ограничава достъпа на клиентите до кредити, изтъкват авторите на анализ, публикуван в блога на Международния валутен фонд…

Банките, като пазители на финансовата система, се борят непрестанно срещу прането на пари и финансирането на тероризма. Но националните усилия за борба с изпирането на пари се фокусират предимно върху вътрешните рискове и в резултат на това често изостават. Банковите регулатори също играят решаваща роля, но често не използват по най-добрия начин ограничените ресурси, а различните подходи възпрепятстват ефективното глобално сътрудничество.

Персоналът на МВФ си партнира с осем скандинавски и балтийски държави – Дания, Естония, Финландия, Исландия, Латвия, Литва, Норвегия и Швеция – в първия по рода си проект за техническа помощ срещу прането на пари. Опитът ни показва, че борбата с прането на пари е извън капацитета на която и да е отделна нация – и че страните трябва да правят иновации заедно, за да намерят решение.

Служителите на МВФ непрекъснато разширяват набора от инструменти, за да помогнат на членовете на Фонда да се съсредоточат върху трансграничните незаконни потоци. Използвайки технологии за машинно обучение и анализ на данни, ние изследваме внимателно финансовите движения, придобивайки представа за глобалния пейзаж и идентифицирайки индикатори за потенциални макрокритични сценарии за пране на пари. Нашият анализ се включва в годишните проверки за състоянието на икономиките-членки на МВФ (напр. консултация по член IV на Сингапур 2022 г.) и в рамките на Програмата за оценка на финансовия сектор (напр. Обединеното кралство 2022 г. FSAP).

Сътрудничейки със скандинавско-балтийските страни, ние използвахме тези инструменти, за да подобрим способността на страните зда идентифицират необичайни финансови потоци, изискващи проверка. Тези инструменти подобряват способността на държавите да преглеждат потенциални незаконни финансови потоци и да се съсредоточават върху възникващи заплахи. Сътрудничеството също така позволява на държавите да идентифицират и свързват привидно несвързани трансгранични заплахи за пране на пари и финансиране на тероризъм.

Проследяването на парите включва и проучване в държави, избрани от престъпниците за чистене на незаконни печалби. Това позволява на ключови агенции за борба с изпирането на пари да разработят мерки за засилване на контрола на необичайни транзакции, преминаващи през техните финансови системи, които произхождат от високорискови юрисдикции.

Въпреки че фокусът на Фонда върху макроикономиката и връзката между финансовата стабилност и рисковете за финансовата почтеност е добре установен в цялата ни работа, нашият проект със скандинавските и балтийските страни допълнително разширява усилията ни за по-добро количествено определяне на въздействието върху финансовата стабилност на шоковете от пране на пари.

Проучването на данни, свързани с регионалните случаи на пране на пари, разкрива показателен модел: банките, борещи се със съмнения за финансовата им почтеност, претърпяха резки спадове на цените на акциите, повишени възприемани кредитни рискове и спадове в депозитите, засягащи тяхната ликвидност. Освен това шоковете от изпирането на пари предизвикаха спад на цените на акциите и повишиха разходите за застраховане срещу корпоративно неизпълнение, както се вижда от цените на суапове за кредитно неизпълнение. И това се случи само на ниво отделна банка. Разглеждайки регионалното въздействие, значителни странични ефекти засегнаха други ключови регионални банки, което показва динамика на заразяване между засегнатите банки и техните партньори.

В по-широка перспектива нашето проучване на надзорните рамки в скандинавско-балтийския регион доведе до препоръки както на национално, така и на регионално ниво.

Като основни пазители на финансовата система, банките трябва да предотвратяват и разкриват прането на пари. Престъпниците намират банките за привлекателни поради техните широки трансгранични мрежи, междубанкови връзки и продукти и услуги, които се отварят към риска от пране на пари. Паралелна тенденция без граници е нарастването на крипто активите, предлагащи бързи глобални трансфери, привлекателни за престъпниците.

Ето защо е наложително националните регулатори, които контролират усилията на банките за борба с изпирането на пари, да могат да гледат на по-голямата картина, когато ги наблюдават. Тъй като липсва глобален надзорен механизъм, надзорните органи трябва да разширят гледната си точка, като проучат внимателно чуждестранните рискове и мерките за противодействие на междуграничното пране. Това налага по-силно международно сътрудничество, точка, подчертана от персонала на МВФ (напр. консултация по член IV в еврозоната).

Занапред, докато се появяват добри практики в събирането и анализа на данни за трансгранични транзакции, интегрираната банкова система изисква по-голямо събиране на трансгранични данни за по-добро разбиране и смекчаване на тези рискове. Технологичните решения могат да помогнат при анализирането на тази информация, за да се създаде регионална картина за целенасочени надзорни усилия, включително многонационални инициативи. Държавите трябва също така да обменят данни за инциденти с пране на пари, като същевременно се задълбочават в необходимостта банките да укрепват капиталовите резерви срещу свързаните с тях загуби.

Регулаторите трябва също така да наблюдават внимателно новите участници в международните финанси, като доставчици на услуги за крипто активи, с контрол, съобразен с риска. Предвид глобалния характер на тези доставчици, трансграничното сътрудничество остава ключово и тук.

Изводът е, че непрекъснатият анализ на въздействието на финансовия интегритет върху стабилността може да укрепи глобалната финансова система срещу шокове от пране на пари.

Връщайки се към северно-балтийския проект, резултатите от региона служат като предупредителна история: „Инвестирайте в превантивни и смекчаващи мерки, преди скандалът да е на прага ви.“ Понастоящем ангажиментът за предотвратяване на прането на пари в региона е приоритет на най-високите нива на различните засегнати правителства.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"