fbpx

Почти всеки в Австралия може да разкаже история за нещо, което чака. Същото се случва в Европа, Великобритания и САЩ.

Книжарници не получават нови издания и са изчерпали наличностите си. Хора чакат за свързване с мрежа, но техният доставчик не може да получи хардуера.

Съседната къща е наполовина ремонтирана, защото цените на дървения материал и стоманата са на най-високото си ниво и доставки няма… Усещането е, че всичко е изчерпано.

Причината за това са няколко прекъсвания в глобалните вериги на доставки. Да предположим, че сте поръчали чифт маратонки онлайн. Тази верига на доставки включва:

  • снабдяване със суровини (примерно – каучук, памук, пяна, найлон или произволен брой други синтетични материали)
  • транспортиране на тези материали до фабриката, където ще се произвежда продуктът
  • обработка на материалите, за да ги превърнете в частите на обувката (подметката, горната част, външната подметка, подложката, връзките).
  • опаковане в крайния продукт
  • транспортиране на готовите продукти до дистрибутори, магазини на дребно или складове и доставянето им до вашата врата.

Вероятно сте поръчали от известна марка, която оперира в международен мащаб и е разширила веригите си на доставки по целия свят, за да развие своите стоки и услуги по-достъпно и ефективно. Обикновено те търсят най-удобните места за набавяне на суровините и компонентите си, най -достъпната работна ръка, най-бързите товарни маршрути с цел минимизиране на времето за изпълнение.

Веригите за доставки стават все по-сложни, според Амрик Сохал от университета в Монаш, директор на австралийския отдел за управление на веригата за доставки.

COVID-19 въведе допълнителни усложнения и несигурност във веригите на доставки. Така че прогнозирането на това, което клиентите искат и какво е налично, стана изключително трудно„, казва професор Сохал.

По принцип, ако една връзка във веригата на доставки е нарушена, това забавя всичко останало. А в момента има много прекъснати връзки.

Пандемията даде старт на перфектната буря

Експертите по логистика казват, че тази криза се заражда от известно време, но COVID-19 е дал тласък на нещата.

Пандемията наистина ускори много това, което се натрупваше и изведнъж всичко се срина и веригите за доставки не успяха да се справят“, коментира Кати Мороу Робъртсън – собственик на американската компания за пазарни проучвания Logistics Trends and Insights.

Първо, пандемията предизвика неочаквана промяна в търсенето. Когато COVID-19 се появи за първи път в Китай, производствените мощности се свиха, докато останалият свят продължи, нарушавайки баланса, предизвикващо изоставане.

След това, когато COVID-19 се разпространи по света, търсенето на някои продукти спря, а за други се наблюдаваше рязък скок.

Износът на текстил се увеличи с 16 % през 2020 г., поради от засиленото търсене на лични предпазни средства. Хората, които останаха да работят от вкъщи, увеличиха търсенето на офис оборудване.

След като много ваксинирани нации започнаха да се отварят отново през 2021 г., хората отново започнаха да харчат. И най-важното е, че голяма част от тези покупки се извършват онлайн. Тази промяна в търсенето се сблъска с недостига на работна ръка в почти всяка връзка във веригата на доставки.

Персоналът се разболява или се нуждае от време, за да се тества, или да влезе в карантина, или поради местни ограничения хората не могат да пътуват до работа. Това означава, че много фабрики не работят с пълен капацитет.

В някои случаи отнеме повече време, за да получите вашата поръчка, но в други – фабриките спират напълно производството. Възможно е производителят на обувки да работи добре, но те чакат доставка на материали от друг производител, за да завършат продукта.

Има огромно изоставане във фабриките и в производството на суровини, както и при доставката на продуктите … от Далечния Изток до Европа или до Щатите“, обяснява Ин Сие, от университета „Ръскин“.

Товарните кораби чакат в пристанищата, докато контейнерите стоят празни

В момента има недостиг на празни контейнери и кораби за пренасяне на тези контейнери през океана.

И така, къде са контейнерите? Много от тях са пълни до край с готови продукти, които чакат да стигнат до клиентите, или с междинни продукти, които производителите чакат, за да завършат производството на своите артикули.

Но те стоят в пристанищата по света или са натоварени на кораби, които са в опашка за влизане в задръстени пристанища.

Тези контейнери трябва да бъдат транспортирани до дестинациите, но това трябва да стане с камиони. И нямаме достатъчно шофьори„, казва още д -р Си.

Предвид колебанията в търсенето и корабите, чакащи дни за разтоварване – да не говорим за това, че един от тях заседна за дни и блокира Суецкия канал – много компании са намалили броя на функциониращите си плавателни съдове.

Много пристанища вече спряха да приемат празни контейнери, защото няма къде да ги складират, а без празни контейнери, връщани обратно до големите износители, те не могат да изпратят стоките.

Всички тези фактори повишават и цената на транспорта. Xeneta, компания, която проследява тарифите за корабоплаване, изчислява, че дългосрочният океански товар е с 90 % по-скъп, отколкото по това време миналата година.

Шофьорите на камиони недостигат

В Обединеното кралство това доведе до изпразване на рафтовете на супермаркетите, McDonalds свърши млечните шейкове, а Nandos и KFC не могат да получат пилешко месо. Дефицитът на бензин от миналия месец не беше поради липсата на гориво, а заради недостига на водачи, които да го доставят до бензиностанциите. Проблемът допълнително се изостри от Брекзит и промяната в имиграционните правила. САЩ също изчерпват шофьорите на камиони, както и някои държави в Азия и Европа.

В Австралия проблемът с недостига на шофьори се усложнява от продължаващите преговори за заплащането и условията на труд.

Д-р Си отбелязва, че по време на пандемията шофьорите са преминали от работа на дълги разстояния към доставки до крайната точка. Блокирането пък е направило практически невъзможно обучението на нов персонал, който да замени тези шофьори на дълги разстояния.

Проблемът не е само в липсата на шофьори. Професор Сохал отбелязва, че в много случаи камиони, които са превозвали потребителски стоки, сега се използват за превоз на ваксини, лекарства и ЛПС за COVID-19.

Изходът от кризата?

Някои големи търговци на дребно в САЩ намират креативни начини да заобиколят изоставането, включително чрез закупуване на собствени контейнери и чартърни кораби, за да доставят стоките си навреме. Но това не решава въпроса.

Голямата болка в момента е от пристанището до крайната точка на доставка. Независимо дали става въпрос за производители, търговци на дребно или входната врата на домовете ни„, казва Мороу Роберсън.

Превозвачи като UPS и FedEx в САЩ вече изнемогват от нарастващото търсене, а Australia Post се бори със забавянията, предизвикани от COVID.

Някои компании прибягват до въздушни товари или сменят морските пристанища, които използват.

Търговците на дребно в САЩ сега доставят стоки от Мексико вместо от Азия, докато европейските компании гледат към Турция и Северна Африка. Но всички тези неща струват повече. „Налице са редица увеличения на цените. Тези неща не са евтини – идват на значителна цена„, обръща внимание Роберсън.

Въпреки драмите, професор Сохал посочва, че компаниите възприемат нови технологии, за да направят логистиката, складирането и управлението на веригата на доставки по-ефективни.

Станахме много ефективни по отношение на проследяването на продуктите, движещи се по веригите на доставки. Използваме изкуствен интелект и извършваме множество анализи на данните„, казва той .

Д -р Сие е съгласен, че ИИ и адаптивните технологии биха могли да помогнат за ускоряване на нещата, както и за укрепване на работната сила и адаптиране на вътрешните товари към железопътните линии.

Но големите промени в инфраструктурата могат да отнемат много време, дори десетилетия, така че все още има дълъг път за излизане от тази бъркотия.

Кога нещата ще се върнат към „нормалното“ и какво трябва да направят купувачите дотогава?

Експертите казват, че може да отнеме години, докато глобалните вериги на доставки се възстановят. „Докато COVID продължава, не мисля, че ще се върнем към нормалното“, отбелязва д -р Си. „Може да се върнем към нов нормален режим, с намален капацитет, но не мисля, че смущенията във веригите за доставки ще бъдат преодоляни скоро. Това ще отнеме няколко години.“

Призивите към американските потребители са да пазаруват за Коледа по-рано. В Австралия анализаторите предупреждават, че „ако продуктите не са вече на път, няма да ги получите за Коледа“.

Професор Сохал се надява, че нещата ще се облекчат в края на тази година, но също така предупреждава: „Вашият любим продукт може да не е наличен и може да се наложи да използвате алтернатива. И ако наистина искате да имате нещо – конкретна марка, определен цвят, форма и размер, тогава трябва да се въоръжите с търпение и да чакате.“

В същото време според професор Сохал, това е чудесна възможност за австралийците да подкрепят местния бизнес.

Лошата комбинация от изменението на климата и COVID-19 доведе до сериозен недостиг на полупроводникови чипове, които се използват в почти всяка технология, която можете да си представите, включително в нови автомобили.

А недостигът на естествен каучук може да засегне всичко – от автомобилни гуми и двигатели до уплътнения на хладилници, презервативи и спортно оборудване. Може би дори следващият ви чифт маратонки.

***
По материал на abc.net.au




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"