fbpx

Да, съществува такъв вирус. Той е хроничен. Появява се винаги през зимата. В по-голяма степен го има и в сметките ни през лятото, но хората не го усещат и го изкарват „на крак“. Симптомите, които се появяват са временна загуба на говора, емоционален дискомфорт, замайване, повишено кръвно налягане и сърцебиене. Вирусът засяга основно обикновените граждани, но най-вече онази част от тях, която е в пенсионна възраст. Епидемията започва януари, като пикът му е почти винаги в края на март. Не ни подмина и тази година. Хиляди хора пропищяха от мартенските фактури и тази година, поглеждайки цифрите в тях. И как няма да пропищят след като цената на топлоенергията е отново максимална. По неведоми пътища от НИМХ обявиха по-студен месец от миналата година, което изду сметките до нови висоти.

Иначе лечението на вируса е лесно. Потребителите по право могат да заплатят толкова, колкото пожелаят от високите си сметки. И никой не би могъл да им го оспори, тъй като начислените количества топлоенергия във фактурите им са прогнозни и нямат нищо общо с реалното им потребление. През целия отчетен период всеки потребител има право да плаща цялата или част от фактурата си. Или въобще да не я плаща, ако така прецени, което все пак не е толкова редно. Реалното потребление става ясно чак края на отоплителния сезон, приключващ официално на 30 април, когато отчетниците на топлинните счетоводители/ФДР/ ще засекат параметрите на потребление на всеки отделен потребител.

Ясни са и двете тези – в случая с високите сметки, а и въобще със сметките през отчетния сезон:

От страна на Топлофикация: Ние ви искаме едни пари за едно прогнозно потребление.

От страна на потребителя: Ние имаме право да ви платим, колкото преценим. Или въобще да не ви платим.

Когато хората най-сетне го разберат, епидемията „високи сметки“ ще отшуми от само себе си.

Ако все пак потребителите решат да разберат дали наистина са ощетени, е най-добре да вникнат в стойностите на втората страница от фактурите си. Там са налични реалните стойности на тяхното потребление, макар и описано в рамките на абонатната станция /АС/.

Най-честите злоупотреби от страна на топлофикационните дружества са свързани с начислена прекомерна служебна енергия, по-високи продажби на топлоенергия, при по-висока температура, спрямо същия месец на предходната година. Пример за това е февруари месец, когато при по-висока температура спрямо предходната година ни бе продадена повече топлоенергия. Готовото оправдание е „високосна година“, както и обратният вариант – прекомерно завишение на количеството топлоенергия при по-ниски температури.

Но ето и моите „постулати“ за така наречените кражби от страна на Топлофикация:

– Топлофикация не надписва месечните сметки – не й е нужно, тъй като основните й продажби са предварително гарантирани през параметрите на АС.

– Топлофикация печели от по-високо продадено количество топлоенергия, заложено в параметрите на АС, над които потребителите нямат пряк контрол. Това й гарантира по-високи продажби.

– Топлофикация печели от по-висока цена, давана им с благословията на Комисията за енергийно и водно регулиране. За облагодетелстването тук вече споменах.

– Топлофикация печели от по-студена зима, което респективно повишава продажбите на топлоенергия.

– Топлофикация печели от дължината на отоплителния период. През този отчетен период тя бе облагодетелствана и в това отношение.

При разразяването на „вируса“ от сметките на Топлофикация през тази година се случиха няколко повтарящи се през годините събития.

На първо място – медиите отново свършват своята работа в конкретната ситуация, представяйки я сякаш това е новина и наистина Топлофикация е надписала сметките на потребителите. След толкова години някои дори не се научиха да осмислят това, което пишат…

На второ място е реакцията на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Като истински стожер и твърд застъпник на гражданите те обявяват незабавното извършване на щателна проверка по случая. От Комисията прекрасно знаят, че нищо няма да открият тъй като това не се е случвало никога до момента, а и да открият – нищо не могат да направят, тъй като през времето от пристигане на фактурите, разгарянето на скандалът и тяхната реакция е такова, 90% от редовните платци вече ще са заплатили своите сметки, а евентуалните нарушения биха били компенсирани чак при изравнителните фактури.

Най-добре и комфортно се чувстват от Топлофикация, тъй като моментът е използван за излъскване на имиджа. Те са наясно, че не надписват сметките, но пък защо да не се покажат като честна и отговорна към потребителите си компания. Най-много да изрекат за пореден път глупостта, че сметките са високи защото месецът е бил по-студен и това е причината за повишеното потребление. Наричам това глупост, защото исканите суми за март са за чисто прогнозно потребление на топлоенергия и нямат нищо общо с реално потребената топлоенергия.

Никой, ама никой от която и да е официална институция не смее да каже, че истинската причина е убийственото високата цена на топлоенергията в размер на 114.77 лв./MWh.

Дори доводът, че месец март е по-дълъг от февруари с три дни е по-правдоподобно обяснение на завишените прогнозни сметки за март спрямо февруари.

Единственото хубаво нещо в цялата ситуация е, че периодът на действие на този вирус трае около седмица. За успокоение на гражданите обаче пророчески бих могъл да предрека, че през следващия отоплителен сезон вирус няма да има.

В момента всички с нетърпение очакват решението на Комисията за енергийно и водно регулиране за разпределението на намаление на сумите, които Топлофикация трябва да възстанови на потребителите си. От друга страна Булгаргаз излезе с предложение към КЕВР, от месец май тази година цената на природния газ да намалее с още 6.67% до 23.52 лв./ MWh. До колко това обаче ще повлияе допълнително за намаление на цената на топлинната енергия, може да прецените от графиката сами.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"