Европейската комисия е избрала 94 транспортни проекта (от 258 заявления), които да получат близо 2,8 милиарда евро под формата на безвъзмездни средства от ЕС по линия на Механизма за свързване на Европа (МСЕ).
Изтъква се, че чрез модернизирането на железопътните линии, вътрешните водни пътища и морските маршрути в трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) проектите не само ще спомогнат за по-доброто свързване на европейските региони и градове — от север на юг, от изток на запад, но и ще направят вътрешния пазар на ЕС по-конкурентоспособен и по-устойчив.
България е реципиент по един проект от 94-те, който ще се управлява от Сдружение „Аутомотив клъстър“ и е на стойност 37 449 300 евро.
Проектът се отнася до изграждането и модернизацията на шест безопасни и сигурни паркинг зони, обхващащи 816 места за паркиране на търговски превозни средства в България. Тези зони са разположени в коридора TEN-T Балтийско море – Черно море – Егейско море. Паркоместата ще бъдат сертифицирани на платинено и златно ниво на ЕС.
Основната полза от проекта ще бъде повишена пътна безопасност и сигурност и по-добри условия за професионалните шофьори.
Иначе железопътният транспорт получава най-голям дял от финансирането — 77 % от общия размер — с инвестиции, насочени към големи подобрения на инфраструктурата в основната и разширената мрежа на TEN-T, особено в държавите, обхванати от политиката на сближаване. Това включва изграждането на Rail Baltica в Балтийския регион и Полша, както и подобрения в Гърция и Словакия. Високоскоростни железопътни линии ще бъдат разработени и в Чехия и Полша.
Освен това 46 проекта в 11 държави членки — включително Австрия, Германия, Унгария, Италия и Швеция — ще внедрят Европейската система за управление на железопътното движение (ERTMS) във влаковете и коловозите, като подобрят безопасността на железопътния транспорт и трансграничната оперативна съвместимост.
ЕС инвестира в редица проекти за намаляване на въздействието на морския транспорт и транспорта по вътрешните водни пътища върху околната среда. Това включва модернизиране на пристанищата в Ирландия, Кипър, Малта, Хърватия и Полша с брегово електрозахранване с цел намаляване на емисиите от кораби при престоя им на котвена стоянка. Подкрепа ще бъде предоставена и за изграждането и модернизирането на многоцелеви ледоразбивачи в Естония, Финландия и Швеция с цел укрепване на сигурността и устойчивостта на подводните кабели в съответствие с неотдавнашния план за действие на ЕС. Във Франция и Испания ще бъдат внедрени цифрови системи за управление на трафика с цел подобряване на безопасността и ефективността на морския транспорт на къси разстояния и намаляване на задръстванията.
Що се отнася до вътрешните водни пътища, във Франция ще бъдат извършени подобрения по река Рейн, а цифровизацията на водния транспорт в Белгия ще бъде напреднала.
В автомобилния транспорт ще бъдат изградени или модернизирани безопасни и сигурни зони за паркиране в 10 държави членки, включително Германия, Франция, Италия и Румъния. Проектите също така ще подкрепят въвеждането на съвместни интелигентни транспортни системи (СИТС), подобрявайки пътната безопасност и пътния поток, особено в градските райони.
Проектите за управление на въздушното движение ще продължат да допринасят за развитието на Единното европейско небе, за да се създаде по-безопасна, по-ефективна и устойчива авиационна система. Това ще намали задръстванията, ще намали емисиите и ще подобри цялостното преживяване при пътуване със самолет.