fbpx

Бизнесът брани договореното 70% грантово финансиране в плана за възстановяване

Сериозно безпокойство относно възможни промени, водещи до увеличаване на ресурса за финансови инструменти спрямо този за грантово финансиране изразяват работодателите в писмо до премиера Петков и вицепремиери от кабинета.

Поводът е, че въпросните прпомени се съдържат във вече представените на ЕК Национален план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) и Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията 2021-20Те представят 27 г.“ (ПКИП).

Припомня се, че след продължителни обществени обсъждания и работни срещи, на работодателските организации и националните синдикати с едно редовно и две служебни правителства е постигнато съгласие по Програмата за икономическа трансформация (икономическия фиш). То се изразява в заложено съотношение 70% грантово финансиране към 30% финансови инструменти в плана за възстановяване, както и 65% грантово финансиране към 35% финансови инструменти в ПКИП.

В началото на декември планът е върнат с редица забележки от ЕК, като тези по „икономическия фиш“ са били технически, изтъква бизнесът, като подчертава, че без да е обсъждано с национално представените работодателски организации, в публичното пространство и в медиите министърът по иновациите Даниел Лорер е обявил, че горецитираните стратегически документи се преразглеждат и в тях ще бъде заложено съотношение 50% грантове към 50% финансови инструменти. Считаме, че такива сериозни промени на вече договореното от три правителства с българския бизнес през миналата година са напълно необосновани и в никакъв случай няма да бъдат положителни за българската икономика, изправена пред тежки предизвикателства, изтъкват работодателите.

От предишни свои становища те представят обосновките си за съотношение на финансови инструменти към грантове и превес на последните, които се отнасят до:

  • безпрецедентното влошаване на ликвидността, оборотите и финансовите резултати на предприятията в България, вследствие на пандемичната криза и, в още по-голяма степен, вследствие на драстичното нарастване на цените на електроенергията, газа, материалите и суровините;
  • изключително високата капиталова адекватност на банкова система у нас, която не се нуждае от допълнителен ресурс;
  • настоящият наличен ресурс за финансови инструменти, превишаващ в пъти жизнеспособното търсене за него от български компании, които оперират трайно в България;
  • предлаганият и от капиталовия пазар значителен ресурс за дялово финансиране на МСП и големи компании, включително BEAM сегмента за МСП и стартиращи компании на борсата;
  • сериозната задлъжнялост на предприятията, която би се увеличила чрез финансови инструменти и би задълбочила тяхната изостаналост спрямо развитите икономики;
  • съревнованието с други страни от региона за привличане на чужди инвеститори, които оценяват възможностите за грантово финансиране като сериозен плюс и наличието на множество възможности за грантово подпомагане в съседни страни;
  • и други.

Изтъква се също така, че наличието на различни финансови инструменти в момента е в пъти по-голямо от анализираното жизнеспособно търсене в последната публична предварителна оценка за приложимостта на финансовите инструменти. Този факт е в контраст с високата задлъжнялост на производствения сектор в България, изведен като основен проблем в много стратегически документи, включително и в анализа към Националния плана за възстановяване и устойчивост.

В светлината на общ ресурс от минимум 2,4 млрд. евро, налични на пазара финансови инструменти, и нито едно евро грантов ресурс за пряка подкрепа на иновациите и инвестициите, по-нататъшно увеличаване на бъдещия ресурс за финансови инструменти би бил в пряк ущърб на българската икономика, предупреждава бизнесът.

В писмото се опровергава твърдението, че грантовите схеми подхранват корупция, което е необосновано и ирелевантно на фона на милиарди евро, отредени за грантови схеми във всички планове за възстановяване и оперативни програми на останалите страни–членки на ЕС.

Прилага се и таблица с информация за разпределението на финансовите средства по ПКИП, извлечена от последния работен вариант на програмата.

Виден е високият дял на дяловите и гаранционните инструменти, на база на което работодателските организации изразяват категорично несъгласие с по-нататъшно увеличаване на дела на финансовите инструменти в ПКИП.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"