В новата Наредба за трудовата книжка и трудовия стаж, публикувана за обществено обсъждане, се правят само козметични промени и се увеличава административната тежест на работодателите. Това е становището на Българската стопанска камара (БСК). От организацията настояват да бъде възобновен дебатът за създаване на електронна трудова книжка, която да замести хартиената.
Съществуващият към момента дневник за издаване на трудови книжки се заменя с регистър, който отново е хартиен, без да са посочени реквизитите му, което ще доведе до разнопосочна практика. В този регистър ще се отбелязва винаги, когато работодателят прави ново вписване в трудовата книжка на работника (чл. 15, ал. 3). Това по същество увеличава административната тежест, тъй като в трудовата книжка се вписва всяко изменение на основната работна заплата. Често в рамките на едно трудово правоотношение се извършват множество вписвания, които ще бъдат удостоверявани и с подписа на работника.
Неприемлива е идеята сега съществуващите хартиени трудови книжки да бъдат заменени с нови, които на практика се различават в много малка степен. Предвидените нови графи съдържат изискване за попълване на реквизити, които не съществуват от години – например, колона 7 изисква всеки работодател да посочва „Квалификационно равнище, разряд, категория и др.“. Непонятно е защо е необходимо подобно вписване, при положение че в Наредба № 4 за документите, необходими за сключване на трудов договор, ясно е посочено, че документ за придобито образование, специалност, квалификация, правоспособност, научно звание или научна степен, когато такива се изискват за длъжността или работата, се представят при сключване на договора.
Действащата нормативна уредба не работи с понятието „разряд“, не е известно и от кой документ се установяват изискваните „Квалификационно равнище, разряд, категория“, пишат от работодателската организация.
С чл. 3 на проекта на Наредба се вменява допълнително задължение за работодателите – да закупят нова трудова книжка, когато съществуващата вече е изчерпана. Чл. 348, ал. 2 от Кодекса на труда изисква работодателят да „снабди“ работника с трудова книжка, когато постъпва за първи път на работа, а не през целия му трудов път. Предложеният с Наредбата текст дописва разпоредба на Кодекса, което я прави незаконосъобразна.
Още през 2014 г. БСК инициира обсъждане на идеята за електронизация на документооборота. Първа реална стъпка за промяна на законодателството в тази посока е Наредбата за вида и изискванията за създаването и съхраняването на електронни документи в трудовото досие на работника или служителя (ПМС № 71 от 10.05.2018 г.). Сегашното предложение за нова Наредба за трудовата книжка и трудовия стаж представлява отстъпление от тази посока, смятат от работодателската организация.
Ето ползите от електронен документ:
– Минимизиране на негативните последици за работещите при загуба и унищожаване на трудовата книжка или липса на печати и подписи;
– повишаване контрола и намаляване на трудово-осигурителни измами. Чрез електронизиране на трудовата книжка ще се осигури достъп до вписаната в нея информацията в реално време;
– намаляване на административната тежест за работодателите – отпадане на необходимостта от връчването на уведомление по чл. 62, ал. 5 от КТ на работника или служителя, издаване на УП 2 и УП 3, тъй като информацията ще се попълва в електронната трудова книжка;
– структуриране и обединяване на информацията в национален обхват, която ще се ползва при провеждане на политики на пазара на труда.