fbpx

Да кажем сбогом на „бързата мода“

Законопроектът Horizons, който е внесен за обсъждане в Националното събрание на Франция, има за цел да обложи „свръхбързата мода“. Той е широко приветстван от политиците и редица асоциации на природозащитниците, а дори някои призовават да се отиде по-далеч, пише alternatives-economiques.fr.

Да кажем сбогом на „бързата мода*“. Това е смисълът на законопроекта, внесен от депутатите от групата Horizons. Неговата цел е да се намали „въздействието на тектилната промишленост върху околната среда“.

В полезрението му са големи марки и сайтове за онлайн пазаруване, като Shein или Temu, които предлагат необозримо количество дрехи на цени, разбиващи всякаква конкуренция и чието качество често пъти е много спорно. Но законопроектът е насочен главно срещу тези компании за „бърза мода“ или дори „ултрабърза мода“, чието въздействие върху околната среда е катастрофално и които редовно са обвинявани в принудителен труд и подбуждане към свръхпотребление.

На текстилната промишленост се падат 10% от емисиите на парникови газове и ако нищо не се промени, този процент може да нарасне до 26% през 2050 г.“, предупреждава депутът Ан-Сесил Виоланд, докладчик по законопроекта.

През 2023 г. французите са закупили над 3,3 милиарда дрехи, или с 1 милиард повече от преди десет години. Това увеличение в голяма степен е свързано с възхода на „бързата мода“. Във Франция седем от десет закупени дрехи са low cost.

Бързата мода се превърна в доминиращ модел. Трябва спешно да се реагира“, предупреждава Жулиа Фор, основател на марката за дрехи Loom и съпредседател на Mouvement Impact France.

Въвеждане на малус

За да противодейства на този модел, проектозаконът атакува водещите компании в свръхпроизводството като Shein. Изключително популярната китайска фирма е мастодонт на пазара, с повече от 7200 нови модела, които всеки ден се пускат за онлайн продажба. Това е 900 пъти повече от една традиционна френска марка. За да се принудят тези компании да ограничат каталога си, се предвижда въвеждането на санкция. Тя може да достигне през 2030 г. до 10 евро на артикул или до 50% от продажната цена.

В замяна искаме да компенсираме под формата на бонуси компаниите, които ползват добрите практики. В крайна сметка идеята е да се намали разликата в цената между един продукт от бързата мода и на доказаните марки“, обяснява Ан-Сесил Виолан.

Основната мярка в проектозакона, която е безпрецедентна за текстилния сектор, се приветства от асоциациите за защита на околната среда. „Най-накрая се захващаме с източника на проблема – свръхпроизводството – и то с правилния инструмент“, казва Аксел Жибер, координатор на мрежите за превенция, управление на отпадъците и риска във France Nature Environnement. Налагането на икономическа санкция е единственият начин да се принудят производителите да намалят заливането на пазара“.

Прекалено рестриктивни критерии

Асоциациите обаче се опасяват от прекалено стриктно определение на „бързата мода“, което може да доведе дотам, че законът да пропусне центъра на мишената си.

За съжаление, определянето на праговете, над които ще бъде наложена санкцията, ще става с подзаконови актове. Ако поставим праг от 1000 нови продукта на ден, ще бъдат засегнати само Shein и Temu. Всички други големи замърсяващи марки ще се измъкнат“, продължава се Аксел Жибер.

Primark, H&M, Zara и големи търговски вериги на дребно като Kiabi, Auchan и Leclerc могат да минат между капките, предупреждава Полин Дебрабандер, координатор на кампанията в Zero Waste France: „Трябва не само да се насочим към върха на айсберга, който Shein олицетворява, но да преразгледаме цялата система на бързата мода“.

И още нещо, което привлича вниманието: в сегашния си вид законопроектът ограничава определнието за „бърза мода“ до критерия бързо обновяване на моделите, като по този начин остава настрана общото количество продукти, пускани на пазара всяка година, или промоционалните кампании.

Ние се борим по-скоро за санкциониране марките, които пускат на пазара повече от 5000 нови модела дрехи годишно и за въвеждане на санкция от максимум 20 евро за продукт, така че мярката да бъде наистина ограничителна и възпираща“, обяснява Полин Дебрабандер.

От своя страна Ан-Сесил Виоланд оценява това, че законопроектът предвижда „скала за нарастване на глобите“, за да се избегне санкционирането по един и същи начин на Шейн и на „европейските компании, които вече са положили огромни усилия по въпросите на устойчивото развитие“.

Антисоциална мярка?

Веднага след като беше обявен проектозаконът, китайската компания се задейства бързо, като осъди мярката като антисоциална, защото би ударила по покупателната способност на французите. Този аргумент беше опроверган незабавно от асоциациите на природозащитниците.

Това не е задължителен данък. Компаниите имат възможност да го избегнат като пригодят политиката си към неговите изисквания. Трябва просто да намалят броя дрехите, които пускат на пазара. Именно това е целта“, казва Жулиа Фор. И дори ако компанията трябва да плати, „нищо не я задължава да прехвърли тази санкция върху потребителите“, отговаря Ан-Сесил Виоланд – jова си е неин избор.

Във всеки случай „моделът на бързата мода не е приемлив“, твърди Доминик Потие, депутат от социалистическата партия, който получи от ОИСР зелена светлина за откриването на процедура срещу Шейн: „Не можем да защитим покупателната способност на французите с цената на унищожаване на планетата и незачитане на човешките права“.

Да се забрани рекламата

От десницата, заместник-председателят на Партията на републиканците Антоан Верморел-Маркс (Лоара) също внесе предложение в този смисъл, с малус от 5 евро за всяка дреха, закупена от сайтове, които пускат повече от 1000 модела онлайн на ден.

Той обаче се противопоставя на колежката си си Ан-Сесил Виоланд относно забраната за рекламиране на тези компании. Според него, това крие риск „да не се съберат малусите за финансиране на бонусите“. Тази мярка обаче се подкрепя от асоциациите на природозащитниците, които осъждат прекалено агресивната реклама на тези платформи, която е насочена главно към младите хора.

Макар че всички политически групи изразиха желанието си да гласуват законопроекта на Horizons, те искат да внесат промени в него, като основната е праговете да бъдат определени в закона, а не чрез подзаконови актове и да се установи минималният праг, от който санкциите да бъдат прилагани.

*термин, който се използва от големите вериги за продажба на дрехи за обозначаване на бързото обновяване на асортимента на марките, дори няколко пъти за сезон. Той противостои на устойчивата мода. Това е бизнес модел за възпроизвеждане на последните модни тенденции, масовото им производство на ниска цена и бързото им пускане на дребно, докато търсенето е най-голямо.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"