Пълното възстановяване на пазара на труда ще отнеме около три години и половина. Това прогнозират главният икономист на „Уникредит“ за Централна и Източна Европа Дан Букша и главният икономист на „Уникредит Булбанк“ Кристофор Павлов пред клиенти и партньори на банката, пише „Дневник“.
Според тях българската икономика ще се върне към нивата отпреди пандемията в края на 2022 г.
Главният икономист на банката в България Кристофор Павлов изтъква, че според базовия сценарий на институцията реалният брутен вътрешен продукт ще нарасне с 2.5% през следващата година. Възстановяването ще набере скорост през 2022 и 2023 г., когато се очаква ръстът на реалния БВП да се ускори до нива между 4% и 5% годишно.
Ралука Попеску, директор „Корпоративно, инвестиционно и частно банкиране“ в българското поделение на банката, припомня, че в началото на годината банката е представила очакванията си и само няколко месеца по-късно експертите вече са били в ситуация да правят нова прогноза. „Сега е много важно да чуем какво ни очаква, защото се намираме в точка, в която бизнесът трябва да организира по нов начин дейността си и заедно трябва да оценим еволюцията на пазара на труда и уроците от изминаващата предизвикателна година“, изтъква Попеску.
Изходът за икономиката зависи до голяма степен от мерките за подкрепа, които ще осигурят правителствата в отделните страни и ясната комуникация към бизнеса и домакинствата по отношение на следващите стъпки, смята Букша. „Въпреки трудната ситуация нашият регион остава сред най-добре справящите се с кризата и очакваме тази тенденция да се запази“, допълва той.
Прогнозата на икономистите на банката е, че БВП ще достигне предпандемичното си ниво през последното тримесечие на 2022 г., което означава, че икономическото възстановяване в България ще отнеме малко повече време, отколкото в повечето страни от региона на Централна и Източна Европа.
Участниците в събитието смятат, че въпреки трудностите все пак ще има сектори, които ще продължат да бъдат печеливши – това са IT бизнесите, онлайн магазините, производителите на домакински уреди и обзавеждане, чието търсене е нараснало в условията на работа от вкъщи. Предимство ще имат и компаниите, чиито търговски партньори са в Германия.