fbpx

ЕК с нова стратегия и кампания, насърчаваща ремонтите на стоки

Европейската комисия прие ново предложение за общи правила за насърчаване на ремонта на стоки, което ще доведе до спестявания за потребителите и ще подкрепи целите на Европейския зелен пакт чрез намаляване на отпадъците.

През последните десетилетия замяната често е била приоритетна пред ремонта, когато продуктите дефектират и потребителите не са били достатъчно стимулирани да поправят своите стоки след изтичане на законовата гаранция. Предложението на ЕК ще направи ремонта по-лесен и по-рентабилен за потребителите вместо замяната на стоки. Освен това по-голямото търсене ще доведе до тласък на сектора на ремонтите, като същевременно ще стимулира производителите и продавачите да развиват по-устойчиви бизнес модели.

Цитира се скорошно проучване на Евробарометър, което показа, че 77% от европейците чувстват лична отговорност да действат за ограничаване на изменението на климата. Изхвърлените продукти често са жизнеспособни стоки, които могат да бъдат поправени, но се изхвърлят преждевременно, което води до 35 милиона тона отпадъци, 30 милиона тона ресурси и 261 милиона тона емисии на парникови газове в ЕС всяка година. Освен това загубата за потребителите от избора на подмяна вместо ремонт се оценява на почти 12 милиарда годишно. Очаква инициативата да донесе 4,8 милиарда евро растеж и инвестиции в ЕС.

Предложението на ЕК ще гарантира, че повече продукти се ремонтират в рамките на законовата гаранция и че потребителите имат по-лесни и по-евтини опции за ремонт на продукти, когато това е технически възможно (като прахосмукачки или таблети и смартфони), когато законовата гаранция е изтекла или когато стоката вече не е функционална в резултат на износване.

Предложението въвежда ново „право на ремонт“ за потребителите както в рамките на законовата гаранция, така и извън нея.

В рамките на законовата гаранция от продавачите ще се изисква да предложат ремонт, освен когато е по-скъп от замяната. Освен правната гаранция, нов набор от права и инструменти ще бъдат достъпни за потребителите, за да превърнат „ремонта“ в лесна и достъпна опция:

  • Право на потребителите да поискат ремонт от производителите за продукти, които подлежат на технически ремонт съгласно законодателството на ЕС, като пералня или телевизор. Това ще гарантира, че потребителите винаги имат към кого да се обърнат, когато решат да поправят своите продукти, както и ще насърчи производителите да разработят по-устойчиви бизнес модели.
  • Задължение на производителите да информират потребителите за продуктите, които са длъжни да ремонтират сами.
  • Онлайн платформа за ремонт, която свързва потребителите със сервизи и продавачи на обновени стоки в техния район. Платформата ще даде възможност за търсене по местоположение и стандарти за качество, помагайки на потребителите да намират атрактивни оферти и повишавайки видимостта за сервизите.
  • Европейски формуляр за информация за ремонт, който потребителите ще могат да поискат от всеки сервиз, осигурявайки прозрачност на условията и цената на ремонта и улеснявайки потребителите да сравняват офертите за ремонт.
  • Ще бъде разработен европейски стандарт за качество на ремонтните услуги, за да помогне на потребителите да идентифицират сервизите, които се ангажират с по-високо качество. Този стандарт за „лесна поправка“ ще бъде отворен за всички сервизи в ЕС, желаещи да се ангажират с минимални стандарти за качество, например въз основа на продължителността или наличността на продуктите.



Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"