fbpx

ЕС прие закона, задължаващ страните да разширяват зарядната мрежа за е-автомобили

Съветът на ЕС, ръководен от Испания, прие Регламента за инфраструктурата за алтернативни горива, който ще бъде публикуван в официалния вестник на ЕС след лятото и ще влезе в сила двадесет дни по-късно. Новите правила ще се прилагат шест месеца след датата на влизане в сила. С това е факт законът, задължаващ страните от ЕС да разширяват инфраструктурата за зареждане на електрически автомобили.

Конкретните цели за разполагане предвиждат:

  • от 2025 г. нататък да се инсталират бързи зарядни станции от най-малко 150kW за автомобили и микробуси на всеки 60 км по главните транспортни коридори на ЕС, така наречената „трансевропейска транспортна (TEN-T) мрежа“.
  • станции за презареждане за тежкотоварни превозни средства с минимална мощност от 350kW трябва да бъдат разположени на всеки 60 км по основната мрежа TEN-T и на всеки 100 км по по-голямата широкообхватна мрежа TEN-T от 2025 г. нататък, с пълно покритие на мрежата до 2030 г.
  • станциите за зареждане с водород, обслужващи както автомобили, така и камиони, трябва да бъдат разположени от 2030 г. нататък във всички градски възли и на всеки 200 км по основната мрежа TEN-T
  • морските пристанища, които приемат минимален брой големи пътнически кораби или контейнеровози, трябва да осигурят електричество от брега за такива кораби до 2030 г.
  • летищата трябва да осигурят електричество на стационарни самолети на всички изходи до 2025 г. и на всички отдалечени стоянки до 2030 г.
  • потребителите на електрически превозни средства или превозни средства, задвижвани с водород, трябва да могат лесно да плащат в пунктовете за зареждане или зареждане с разплащателни карти или безконтактни устройства и без необходимост от абонамент и при пълна прозрачност на цените
  • операторите на пунктове за зареждане или зареждане с гориво трябва да предоставят на потребителите пълна информация чрез електронни средства относно наличността, времето за изчакване или цените на различните станции.

Разширяването на инфраструктурата за зареждане трябва да върви успоредно с разширяването на електронната мобилност, като страните от ЕС трябва да осигурят допълнителен обществен капацитет за зареждане от 1,3 киловата (kW) на продаден електрически автомобил. Намалена цел от 0,8 киловата се прилага за автомобил, продаден с plug-in хибридна технология, изтъква публикация на EURACTIV.

В изследване за изданието мозъчният тръст Международен съвет за чист транспорт посочва, че това би означавало приблизително една допълнителна точка за зареждане на всеки 33 продадени електрически автомобила.

Мозъчният тръст отбелязва, че ако прогнозите на Международната агенция по енергетика  за продажбите на електромобили бъдат постигнати, това ще се равнява приблизително на мандат от около 600 000 точки за зареждане в ЕС до 2025 г. През 2022 г. броят на обществените точки за зареждане в ЕС е около 450 000.

Ако държава от ЕС достигне границата от 15% за електрически автомобили сред общия запас, тя може да кандидатства за дерогация. Делът на е-автомобилите в сравнение с общия запас в момента е 2,3% в ЕС.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"