fbpx

Големи гръцки спедитори отказаха транспортиране на руски петрол

Три големи гръцки корабни компании – Minerva Marine, Thenamaris и TMS Tankers – спряха транспортирането на руски петрол през последните седмици, за да избегнат санкциите на САЩ, които сега се налагат на някои корабни фирми, превозващи руски петрол, съобщава Ройтерс.

Изтъква се, че това развитие е удар за Русия, тъй като стеснява броя на корабните фирми, които са готови да транспортират руски петрол до потребители в Азия, Турция, Близкия изток, Африка и Южна Америка. Все пак източници от бранша коментират, че Москва все още има достатъчно транспортни фирми за момента.

И трите фирми са били активни спедитори на руски петрол и горива до септември-октомври, когато са започнали да намаляват участието си. И трите компании са отхвърлили исканията за кораби за товарене на руски суров петрол през ноември и по-късно.

Излизането на гръцките спедитори от търговията последва по-строгите санкции на САЩ, наложени върху доставките на руски петрол. През октомври Вашингтон наложи първите санкции на собствениците на танкери в Турция и Обединените арабски емирства, превозващи руски петрол над ценовата граница на Г-7 от 60 долара за барел. Миналата седмица тя наложи санкции на още три кораба.

Припомняме, страните от Г-7 въведоха таван на цените на руския петрол в края на 2022 г., но не го бяха налагали преди това. Таванът на цените позволява на западните фирми да предоставят транспортни и застрахователни услуги за руски суров петрол, стига петролът да се продава под 60 долара за барел. Таванът е предназначен да ограничи приходите от руски износ.

Основният износен сорт на Русия, Urals, се търгува над горната граница от 60 долара за барел от средата на юли на фона на съкращенията на производството от групата страни производителки на петрол ОПЕК+, което накара много наблюдатели на пазара да констатират, че горната граница на цената не работи. Руският сорт суров петрол Pacific ESPO Blend също се търгува над тавана, според данни на Министерството на финансите на САЩ.

Трите гръцки фирми доставят руски петрол от десетилетия и продължиха да го правят, когато повечето други западни компании се отказаха да управляват маршрутите, за да избегнат нарастващите рискове от санкции и налагането на таван на цените.

Маршрутите са били доходоносни. Търговията с руски петрол донесе рекордни приходи през последната година на тези, които поеха риска и останаха в бизнеса. Товарните тарифи за транспортиране на руски петрол миналата зима скочиха до 15 милиона долара за пътуване с танкер от балтийските пристанища до Индия, тъй като изпращачите налагаха високи ставки поради риска. Това беше няколко пъти по-скъпо от доставките на несанкциониран суров петрол.

Трите гръцки компании управляват повече от 100 петролни танкера, способни да обработват почти целия износ на петрол от руските европейски пристанища Приморск, Уст-Луга и Новоросийск от приблизително 10 милиона тона на месец или 2,4 милиона барела на ден.

„Тъмният флот може да не е достатъчен, за да транспортира целия руски петрол“, изтъква един от търговците, участващи в доставките на руски петрол, имайки предвид появата на така наречения „тъмен флот“ от спедитори, които транспортират петрол от засегната от санкции Русия и Иран и не са покрити от западната застраховка. Той сочи като основна причина факта, че руският петрол до момента е пътувал 8-10 седмици, за да стигне до клиенти в Азия, за разлика от две седмици преди санкциите, когато петролът се продаваше в Европа. Това означава, че са необходими повече танкери за търговията.

Въпреки това засега Русия изглежда се справя, тъй като други корабни компании се намесиха, изтъкват източници на Ройтерс. Сега Русия разчита на своята корабна компания Sovcomflot и много малко известни корабни фирми, регистрирани в ОАЕ, Индия, Хонконг, Сейшелските острови, Гана и други места. Корабите са под флагове на различни държави – от Либерия до островите Кук.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"