fbpx

Големи корабни компании връщат маршрутите си през Червено море и Суецкия канал

Датската компания Maersk обяви, цитирана от Ройтерс, че е планирала няколко десетки контейнерни кораба да пътуват през Суецкия канал и Червено море през следващите дни и седмици, което се приема като знак, че световните корабни фирми се връщат към маршрута.

Най-големите корабни компании в света, включително контейнерните гиганти Maersk и Hapag-Lloyd, спряха да използват маршрутите в Червено море, след като йеменската въоръжена групировка Хути започна да атакува кораби по-рано този месец, прекъсвайки световната търговия.

Цената на акциите на Maersk падна с 5% към ранния следобед днес, частично обръщайки печалбите от миналата седмица, тъй като връщането към по-кратките маршрути през Суецкия канал в сравнение с пътуванията около Африка може да предизвика корекция на цените на товарите.

Други корабни акции също се понижиха, включително Hapag-Lloyd, който спадна с 6%, петролната танкерна група Frontline, която се понижи с 5,3% и услугата за превоз на автомобили Hoegh Autoliners, която остана с 3% по-ниска.

Още на 24 декември Maersk заяви, че подготвя завръщане в Червено море както за пътувания в източна, така и в западна посока, позовавайки се и на разгръщането на ръководена от САЩ военна операция за защита на плавателни съдове срещу атаките на хутите.

Уточнява се, че графикът остава обект на промяна въз основа на конкретни планове за действие при извънредни ситуации, които могат да бъдат съставени през следващите дни.

Сред корабите, изброени в препоръките на Maersk към клиентите е Maren Maersk, който отпътува от Танжер на 24 декември и ще „продължи през Суецкия канал“ с очаквано време на пристигане в Сингапур на 14 януари. Но много от неговите кораби все още са планирани да предприемат пътуване около Африка, показва съобщението, цитирано от Ройтерс.

От 19 декември Maersk пренасочи корабите около Африка през нос Добра надежда, за да избегне атаки в Червено море, начислявайки допълнителни такси на клиентите и добавяйки седмици към времето, необходимо за транспортиране на стоки от Азия до Европа и до източното крайбрежие на Северна Америка. Компанията обаяви, че ще добавя такси от $700 за стандартен 20-футов контейнер, пътуващ от Китай до Северна Европа, състоящ се от $200 допълнителна такса за прекъсване на транзита и $500 допълнителна такса за пиковия сезон.

Таксата за прекъсване на транзита бе наложена миналата седмица с незабавно влизане в сила, докато добавката за пиковия сезон е валидна от 1 януари. Не е ясно още как решението за рестартиране на някои пратки в Червено море ще се отрази на допълнителните такси.

Германският конкурент Hapag-Lloyd все още смята ситуацията за твърде опасна за преминаване през Суецкия канал, заявява говорител на компанията в сряда, добавяйки, че тя ще продължи да пренасочва своите кораби през нос Добра надежда. „Непрекъснато оценяваме ситуацията и планираме следващ преглед в петък“, изтъква говорителят.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"