fbpx

Китай се нуждае от квалифицирани работници, започва просветна реформа

В Китай ежегодно 12 млн. ученици се явяват на изпита Gaokao, еквивалент на нашия зрелостен изпит. Той е изключително труден, но издържалите го получават право да следват висше образование. Днес обаче образователната система се стреми да насочи учениците към професионални училища, за да се преодолее недостига на работна ръка в промишлената сфера. Поради тази причина страната иска да реформира образователната си система, пише RFI.

По данни на китайското министерство на образованието днес 50% от младежите постъпват в университетите, докато през 2016 г. техният дял е бил 40%. Но остава Zhongkao, диплома, която се издава от колежите и представлява практически непреодолимо препятствие за учениците от селата и играе ролята на първа пресявка.

Държавата насърчава следването във висшите училища. Показателно за това е, че 12 млн. младежи, с 10% повече от миналата година, се явяват на зрелостния изпит. Но Китай е в т.нар. „капан на средния доход“*. За да се достигне до „средно заможно общество“, както го определят властите, трябва да се навакса изоставането в равнището на средното образование на селските райони в сравнение с градските. В действителност обаче целта на образователната реформа е да пренасочи учениците към професионалните училища.

Новите сложни машини изискват квалифицирата работна ръка

Същността на образователната реформа е това, което се нарича „3+4“, т.е. 3 години гимназия и след това 4 години университет с изучаване на приложни науки, тъй като заводите на „фабриката на света“ изпитват днес остър недостиг от работници. Защото децата на работниците мигранти от вътрешността предпочитат относителната свобода да разнасят доставки с мотопеди пред работата на поточните линии.

Необходимоста от спешна промяна е налице. Индустрията има нужда от квалифицилана работна ръка, способна да управлява съвременните все по-сложни машини и роботи. Това в частност е културен проблем, заявява председателят на Европейската търговска камара, германецът Йорг Вутке по време на посещението си в Китай. „Въпросът за съкращаването на броя на хората, излизащи от китайската образователна система е много важен. Силата на образователната система, в частност в Централна Европа, е да образова тези, които се намират в пространстовото между сините и белите якички. Това е нещо, което липсва в Китай, а то е много важно, защото именно наемните работници, които работят в сините дрехи са тези, които управляват сложните машини. Но въпреки високата квалификация, която е необходима, все пак те са работници в синьо. Те не седят в хубави офиси и има сериозно разминаване в очакванията на тези хора и реалността, в която трябва да работят. Те са получили дипломи след тежко следване, а след това, като се приберат вкъщи, трябва да кажат на родителите си: Всъщност отивам да работя в завод“.

През миналата година Държавният съвет на Китай публикува „Насоки за развитие на съвременно и висококачествено професионално образование“. Те имат хоризонт 2035 година. Различни изследвания показват, че, ако към тази дата нищо не се е промени, то предприятията в Китай ще изпитват недостиг от 30 млн. квалифицирани работици.

*Капан на средния доход (на англ. Middle income trap). С този термин се обозначава ситуацията, когато една страна е достигнала определен среден доход, но остава закована на него, без да успее да постигне по-нататъшното му увеличаване




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"