fbpx

Колко лоша беше 2020-та за туризма? Да погледнем данните

Сами по себе си числата не могат да обхванат цялостната картина на загубите, натрупали се от началото на коронавирусната пандемия. Но те могат да ни помогнат да разберем мащаба на част от щетите, например тези в туристическата индустрия, която изпита огромен срив през 2020, пише в свое проучване Ню Йорк Таймс.

Смята се, че в световен мащаб международните пътувания са намалели със 74% – от 1,461 милиарда през 2019, до 381 милиона през 2020. В страни, чиито икономики силно разчитат на туризма, огромният спад в посетителите беше и продължава да е опустошителен.

Според последни данни от Световната организация по туризъм на ООН, спадът в международните пътувания през 2020 е причинил загуби за около 1,3 трилиона щатски долара в глобалните приходи от износ. Организацията отбелязва, че тези числа са повече от 11 пъти по-високи в сравнение с данните от световната икономическа криза през 2009.

В следващите графики са представени промените в международните пътувания, емисии, пътувания по въздух, круизната индустрия и пътуванията с кола. Те предлагат по-широк поглед върху ефектите на коронавируса върху туристическата индустрия и други отвъд нея.

Показаните страни са едни от най-зависимите по отношение на брутния вътрешен продукт и техните приходи от международен туризъм, като процент от общия им износ.
Източник: Световната организация по туризъм на ООН

Преди пандемията туризмът осигурявал едно от всеки 10 работни места по света. На много места обаче пътуванията играят още по-важна роля за местната икономика.

Да вземем за пример Малдивите, където през последните години международният туризъм допринася за около две-трети от брутния вътрешен продукт на страната – директни и индиректни приноси. Със затварянето на много държави пътуванията до Малдивите рязко са намалели – от април до септември 2020 те се срутват с 97%, сравнено със същия период през 2019. През цялата 2020-та туристите били с 67% по-малко в сравнение с 2019. Подобрение там се вижда след отварянето на границите на страната през юли. Правителството, нетърпеливо да покрие загубите, пуснало маркетингови кампании за промотиране на туризма, което включвало дори безплатни почивки за инфлуенсъри.

Подобни южети се разиграли и в места като Макау, Аруба и Бахамите – затваряне през февруари и март с последващо увеличение в пътуващите по-късно през годината. Икономическият ефект от намаляването на пътуванията е зашеметяващ. Например, брутният вътрешен продукт в Макау е намалял с повече от 50% през 2020. Тези ефекти могат да се окажат дълготрайни – на някои места не се очаква туризмът да възобнови нивата си преди пандемията преди 2024.

Източник: Транспортна администрация за сигурност

Пандемията преобърна и комерсиалните пътувания със самолет. Сред начините да се визуализират ефектите от затварянията върху пътуванията по въздух е чрез наблюдения върху броя пътници, преминали през проверки за сигурност на летища в САЩ.

Броят проверки започнал да намалява през март, преди тоталния срив през април, когато едва 87 534 пътници били проверени. Това е спад с 96% в сравнение със същия период през 2019. След това броят се увеличава стабилно, но въпреки това пътниците остават с около 50% по-малко в сравнение с предишни години. Според Международната асоциация за въздушен транспорт международният пътнически трафик е спаднал с 65,9% през 2020 в сравнение с 2019, което е най-големият отчетен спад в авиацията в историята.

Източник: carbonmonitor.com

Друг начин за визуализация на спада във въздушния транспорт през миналата година е чрез поглед върху количеството въглероден диоксид (СО2) отделено от самолети по света.

Според данните, представени в графиката, световните емисии от авиация са спаднали с почти 50% през миналата година – от около 1 милиард метрични тона СО2 до около 500 милиона метрични тона. Емисиите от преди пандемията се очаква да се възстановят в бъдеще, но кога ще стане това зависи от възобновяването на корпоративните и международни пътувания. Като цяло, емисиите от СО2 са намалели с 2,6 милиарда метрични тона през 2020, спад със 7% в сравнение с 2019, предизвикан до голяма степен от спада в транспорта.

Източник: Тримесечни заявки в Комисията за ценни книжа и борси

Малко индустрии изиграха толкова централна роля в ранните етапи на коронавирусната пандемия, колкото големите круизни компании, започвайки от огнището на зараза на борда на кораба Diamond Princess.

През юли Центърът за контрол и превенция на заболяванията в САЩ обвини круизните компании за широкото разпространение на вируса, посочвайки наличието на 99 огнища на борда на 123 круизни кораба, отчитайки единствено тези, намиращи се във водите на САЩ. Въпреки че няма информация за точната бройка пътници през 2020, публично оповестените приходи на три от най-големите круизни линии, включващи продажби на билети и покупки на борда, разказват драматична история – могат да се видят стабилни приходи в началото на 2020, последвани от рязък спад.

Приходите от третото тримесечие за Carnival Corporation, най-големият играч в индустрията, показват годишен спад от 99,5% – от 6,5 милиарда долара през 2019 до едва 31 милиона през 2020. Перспективите остават мрачни и за началото на 2021 – засега,повечето компании са отменили всички плавания, поне до май или юни.

Пътувания с кола на поне 60 км от дома, с престой от поне 2 часа.
Източник: Arrivalist

Международният и местен въздушен транспорт е отчел безспорен спад заради пандемията. Какво обаче се е случило с автомобилния транспорт?

Начин, по който може да се измери разликата в пътуванията с кола, е да се види дневният индекс на пътуванията, съставен от компанията Arrivalist, която използвала данни от локацията на автомобили, за да събере данни за пътувания от 80 км или повече в рамките на 50 американски щата. Графиката ни представя пример за отскок, който е по-силен от този при въздухоплаването. Можем да видим остър спад през март и април, когато много ограничения бяха въведени на национално и местно ниво, последван от постепенно нарастване в пътуванията до около 80% от нивата през 2019.

Източник: Национална агенция по парковете, САЩ

Друг начин да се оцени състоянието на автомобилния транспорт през 2020, както и вътрешните пътувания в САЩ, е да се погледне броят посетители в Американските национални паркове. Като цяло, посещенията в националните паркове са намалели с около 28% през 2020 – от 327,5 милиона през 2019 до 237 милиона. Това се дължи главно на частичното затваряне на парковете и ограниченията в броя на посетители. Интересно е обаче да се види, че някои паркове са отчели рекорден брой посетители във втората половина на 2020, в резултат на вълна от жадни за пътуване туристи, търсещи безопасни и отговорни начини за пътуване и отдих.

Ако погледнем цифрите за Националния парк Йелоустоун, след затваряне през април, броят месечни посетители бързо надминал този за 2019 г. През септември и октомври 2020 в Йелоустоун били отчетени рекорден брой туристи, като бройките от октомври бързо подминали предишния месечен рекорд с 43%.

Някои национални паркове, намиращи се в близост до големи градове, послужили за удобни дестинации за развлечение по време на пандемията. В Националния парк Долината Куяхога посетителите през 2020 били повече от тези през 2019 в месеците от март до декември. В Националния парк на Големите Опушени Планини, броят на посетители бързо нараснал след затваряне от 46 дена през пролетта и частично затваряне през август. Между юни и декември, паркът отчел един милион допълнителни посещения в сравнение със същия период през 2019.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"