fbpx

Омбудсманът обвини КЕВР в непазарно и изкривено определяне цените на парното и топлата вода

В свое отворено писмо до КЕВР омбудсмана Диана Ковачева директно обвини комисията, че определя цените на топлата вода и парното на базата на „прогнози, откъснати от реалностите на пазара“. Това е недопустимо, подчертава общественият защитник.

Освен обективните фактори на международните пазари, действащата Наредба № 5 за регулиране на цените на топлинната енергия създава предпоставки за дълбоко изкривяване на ценообразуването във вреда на крайните потребители“, подчертава Ковачева.

Тя изтъква, че досегашната практика е показала, че е невъзможно КЕВР да изготви реалистични прогнози за 12 месеца напред за цените на природния газ и на въглеродните емисии. Доказателство за това са прогнозите на регулатора за приключващия сега ценови период, които са били категорично опровергани от пазара, а това доведе до факта, че граждани и фирми са надплатили през сметките си за топлинна енергия близо 29 млн. лв. за природен газ.

Съгласно Наредба № 5, именно дългите 12-месечни прогнози на регулатора за цените на природния газ и на въглеродните емисии залягат в основата на ценообразуването като формират около 77% от крайните цени на топлинната енергия“, допълва омбудсманът в писмото си до председателя на КЕВР Иван Иванов.

Комисията за енергийно и водно регулиране е една беззъба комисия, която може да влияе на справедливото определяне на цената на топлинната енергия едва на 25% от ценообразуващите елементи

„Беззъбието на КЕВР“, Емил Брандийски, 10.06.21

Ковачева определя като много тревожен фактът, че действащите правила при ценообразуването създават мотивация за КЕВР да се презастрахова чрез завишаване на прогнозните разходи на дружествата в сектор „Топлоенергетика“, с цел недопускането на евентуални техни икономически загуби.

Подобно презастраховане обаче е за сметка на крайните клиенти и е абсолютно неприемливо, категорична е Диана Ковачева.

Тя настоява КЕВР спешно да анализира действието на Наредба № 5 и в разумен срок тя да бъде изменена, с цел създаване на възможности за гъвкави изменения, включително и за намаления на цените на топлинната енергия, когато са налице предпоставките за това.

Ковачева обръща внимание, че и сега топлофикациите измерват със средства за търговско мерене доставените количества топлинна енергия в абонатните станции всеки месец. Затова евентуални изменения на цените на топлинната енергия на месечна или на тримесечна база не би следвало да създават проблеми за топлопреносните предприятия.

В становището си общественият защитник призовава предстоящото решение на КЕВР за нови цени на топлата вода и парното от 1 юли 2021 г. да бъде изрично съобразено с чл. 6, ал. 1 от Наредба № 5, съгласно която за гарантиране интересите на клиентите комисията коригира необходимите приходи и/или цени на енергийното предприятие за всеки ценови период в зависимост от изпълнението на показателите за качество на енергията и за качество на обслужването през предходната година.

Ковачева настоява още новите цени на топлинната енергия да бъдат изготвени в съответствие с чл. 2, ал. 2 от Закона за енергетиката, съгласно който производството, преносът, разпределението и търговията с топлинна енергия се извършват при гарантиране защитата интересите на потребителите.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"