fbpx

Рисковано е да се заложи всичко на електрическите автомобили

Петнадесет дни преди автоизложението в Париж двата френски производителя Рено и Стелантис предупреждават, че е твърде рисковано да се залага всичко на електрическите автомобили, пише Franceinfo*.

Производителите на автомобили инвестират милиарди евро в електрическите модели, защото указанията от Брюксел са пределно ясни: в Европа след 2035 г. няма да е възможно да се закупи кола с двигател с вътрешно горене. Но автопроизводителите се притесняват от този ход на махалото към изцяло електрически автомобили, тъй като условията за това стават все по-малко благоприятни. Първо, цената на електроенергията расте. Разходите на собствениците на зарядни станции непрекъснато се увеличават. Следователно зареждането на автомобила в обществените зарядни станции става все по-скъпо.

Вкъщи хората все още са защитени от гарантираните от правителството цени на електроенергията, но тази защита ще отслабва през следващата година. То призовава за икономия на енергия през зимата.

Остава висящ и въпросът с липсата на полупроводници. Поради недостиг на чипове, производителите трябва често да спират производствените си линии, а подобрение в това отношение през следващата година не се вижда.

И накрая – батериите. Разбира се, във Франция се строят заводи за тяхното производство, но те са направени от редки метали, които се внасят от Азия. Така че в по-дългосрочен план се очертават множество проблеми.

Електрическите автомобили остават твърде скъпи

От дълго време шефът на Стелантис, Карлос Таварес, набляга на социалните рискове. Не всеки ще може да си позволи екологично чист автомобил, който струва средно с 25% повече от този с вътрешно горене. Вярно е, че по последни данни на електрическите автомобили се падат близо 13% от продажбите във Франция. Този процес се развива със сравнително бърз темп, но това се дължи най-вече на държавните помощи и бонуси. Екологичните бонуси обаче ще бъдат съкратени догодина. Те могат да бъдат запазени единствено за електрически автомобили, произведени на европейска територия. Министерството на финансите води кампания в тази посока.

Противопоставяне на китайската конкуренция

Един от най-продаваните електрически автомобили във Франция е Дачия Спринг, който се внася от Китай. Той е и един от най-евтините на пазара. Китайците в момента са много агресивни на европейския пазар по отношение на електроавтомобилите. Това е нещо, което силно тревожи френските производители. С двигателите с вътрешно горене те имаха сериозно конкурентно предимство, но сега при електрическите има тенденция да го загубят.

*Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"