Meta, собственикът на Instagram, работи заедно с Vodafone, за да освободи капацитет на 11 от своите европейски мобилни мрежи, като оптимизира доставката на видеа в кратка форма, без забележимо да компрометира изживяването при гледане, съобщава Ройтерс.
Търсенето на видео в Instagram, TikTok и YouTube води до безмилостен растеж на използването на данни в мобилните мрежи. Глобалният трафик е нараснал с 25% през 2023 година и първото тримесечие на 2024-та, сочи доклада за мобилността на Ericsson за 2024 г., а видеото представлява 73% от целия мобилен трафик до края на 2023 г.
Телекомуникационните оператори, включително Vodafone, се оплакват, че трябва да поемат разходите за надграждане на мрежите, докато големите технологични компании, които се възползват, го получават безплатно.
Стремежът на ЕС да накара Big Tech да допринесе за инвестициите в 5G спря миналата година и няма шанс да бъде съживен преди края на годината, ако изобщо се случи, изтъква агенцията.
Vodafone посочва, че партньорството с платформи като Meta е „прагматичен начин“ за справяне с дебата около справедливия дял. „Желанието на Meta да оптимизира доставката на видео за своите приложения е пътят за по-ефективно използване на съществуващите мрежови ресурси“, коментира Алберто Рипепи, главен мрежов директор на Vodafone, цитиран от Ройтерс.
По думите му Vodafone и Meta са внедрили тези оптимизации на европейските пазари на Vodafone и възнамеряват да продължат да си сътрудничат за насърчаване на допълнителна ефективност.
Vodafone посочва, че оптимизацията е довела до двуцифрено намаление на трафика на данни на Meta в британската мрежа по време на пробен период през април, освобождавайки капацитет в натоварени места като търговски центрове и транспортни възли.
Испанската Telefonica заяви миналата седмица, че също работи с Meta за оптимизиране на доставката на видео трафик в своите мрежи.