fbpx

Търсят се виновните за „greedflation“

Свръхпечалбите, генерирани от големия бизнес, подхранват инфлацията. Това твърдят икономисти от Европейската централна банка, както и привърженици на France Insoumise (партията на Жан-Люк Меланшон). Тази гледна точка е твърде противоречива, отбелязва RFI.

Дебатите по въпроса започнаха в Съединените щати преди около година. Американски коментатори бързо намериха термин „greedflation“ (от greedy – алчен). Т.е. това е нифлация, призвикана от алчността на компаниите.  Те се възползват от ситуацията, за да повишават цените си много повече от нарастването на разходите си, като по този начин предизвикват общо покачване на цените. В икономиката говорим за кръга цена-печалба. Във Франция тази теза се появи едва към края на 2022 г., когато големите компании от CAC 40 започнаха да публикуват резултатите си, които показаха рекордни печалби. Това важи особено за електроенергийната компания TotalEnergies и за най-голямата компания в товарните превози CMA CGM.

Баснословни печалби, които рязко контрастират на фона на спада в покупателната способност на домакинствата.

Тези печалби, които понякога достигат безпрецедентни висоти, са шокиращи във време на инфлация. По време на предишния най-голям в историята скок на цените, резултат от петролната криза през 70-те години, компаниите бяха тези, които се оказаха най-потърпевши. Те индексираха заплатите спрямо инфлацията, поради което всичките им разходи нараснаха и печалбите им се сринаха. Петдесет години по-късно индексация няма и работниците са първите, които поеха удара. Инфлацията беше предизвикана от войната в Украйна и взрива в цените на енергията, но частично тя се поддържаше от компаниите, показват множество икономически проучвания. Така в случая говорим за инфлацията на продавачите.

Гуверньорът на Френката централна банка счита, че във Франция няма „greedflation“

Франсоа Вилроа дьо Гало твърди, че печалбите на френските компании са намалели. През 2021 г. са били 34% срещу 32% през 2022 година. Следователно, според него, компаниите не са виновни за инфлацията, макар че той запазва известна резервираност. Според него трябва да останем внимателни, тъй като тази средна цифра прикрива разликите в размера на печалбите на отделните предприятия. Отрасълът на хранително-вкусовата промишленост постигна печалби, каквито не беше виждал от двадесет години. Следователно сред френските фирми има губещи и печеливши от инфлацията. Тази инфлация от печалбите се дължи на компаниите, които реално имат господстващо положение на пазара, защото продукцията им е практически дефицитна. Такъв е случаят например с TotalEnergies на френския пазар на горива. Това се отнася и за компании, които господстват на пазара, като големите фирми в хранително-вкусовата промишленост, способни да налагат цените си на търговските вериги. Те се възползваха от случая, за да възстановят големите си печалби. Инфлацията има добър гръб. С готовност тук може да говорим за говорим за „excuse-flation“*.

Може ли това явление да остане трайно

Има много прост начин да се сложи край на това – да се обложат свръхпечалбите. Това е съветът, даден миналата есен от Филип Лейн, главен икономист на Европейската централна банка. Наскоро той публикува проучване, което показва, че на европейско ниво компаниите частично носят отговорност за инфлацията. В противен случай потребителите и наемните работници са тези, които могат да обърнат нещата. Когато предлагането е на по-високи цени, търсенето спада, и тези, които се облагодетелстват от това ще трябва да преразгледат цените си. Тогава потребителите, които също са и наемни работници, ще поискат увеличения, за да си върнат покупателната способност. Това вече е така в Германия, а във Франция това увеличение на заплатите ще се усети през втората половина годината, според Френската централна банка. То ще намали печалбите на компаниите, без да стимулира инфлацията. Това е моментът, когато цените могат да започнат да се успокояват, както предвижда президентът Макрон.

*Повишаване на цената на стока или услуга в резултат на икономическа, политическа или друга социална промяна, която служи като извинение за поскъпването.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"