fbpx

Има ли бъдеще идеята за преоборудване на колите с двигатели с вътрешно горене с електрически

Може ли преоборудването на колите с двигатели с вътрешно горене с електрически да бъде алтернатива на закупуването на нов електрически автомобил? Френското правителстгво е разкрило план за действие за подкрепа на сектора за производство на електрическите комплекти за преобразуване, който засега остава много поверителен в рамките на френското автомобилопроизводство, пише Capital.fr*.

Преобразуване, малко неразбираем термин за обозначаване на замяната на термичния двигател на автомобила с електрическа задвижваща система. Засега тази технология остава изключително маргинална по френските пътища, но правителството вярва в нейния потенциал за декарбонизиране на застаряващия автомобилен парк. То обяви стартирането на „национален план за действие в подкрепа на преоборудването“. Тази мярка засяга пряко автомобилистите, тъй като ще доведе до увеличаване на субсидиите при покупка. „Като част от подготовката на финансовия законопроект за 2024 г., правителството желае допълнително да засили механизмите за подкрепа и бонусите за придобиване на преоборудвани автомобили, при това за всички категории превозни средства“, се посочва в правителствено съобщение.

За момента размерът на бонусите за преоборудване могат да достигнат 6000 евро за лек и 10 000 евро за лекотоварен автомобил. Хората, които живеят или работят в зона с ниски емисии, също могат да получат допълнителен бонус от 1000 до 3000 евро. Трябва да се отбележи, че самото преоборудване струва средно между 15 000 и 20 000 евро, което е значителна сума. Но според правителството тя все пак е два до три пъти по-малка от тази за закупуване на нов автомобил от същата гама. И тези цени могат да намалеят с увеличаването на броя на преоборудваните коли.

По-гъвкава нормативна уредба

Затова държавата планира да задейства още един лост за стимулиране на сектора: премахване на нормативните пречки. Правителството казва, че проучва мерки „за уточняване и опростяване на възможностите за преоборудване“. И то иска да защити позицията си в Европейския съюз, като се създаде стандартизирано определние в неговите рамки за електрическия блок, необходим за преоборудването. Тези инициативи се приемат доста добре в отрасъла.

Това е план, който набляга на конкретиката. Това ще ни позволи да преминем на по-висока предавка“, казва Антоан Дефре, съосновател на Tolv, една от основните фирми за преоборудване във Франция, заедно с R-Fit, Rev Mobilities и Noil. Според него облекчаването на нормативната уредба ще улесни одобряването на комплектите за преоборудване. А създаването на европейска рамка трябва да подпомогне развитието на млади компании в този сектор. „След като сме одобрили един автомобил във Франция, ще можем да го предлагаме по-лесно в останалата част на Европа“, подчертава Антоан Дефре.

„Преоборудването не е занаятчийска работа“

Специализиран в преоборудването на лекотоварни автомобили, Tolv достави около петнадесет такива в началото на 2023 г. „Това е скромно количество, но показва, че преминаваме към действия“, изтъква Антоан Дефре. През 2024 г. компанията се стреми да достигне 200 до 400 продажби, а през 2025 г. се надява числото да се увеличи на 2000 до 3000 броя.

За да си осигури този ръст, Tolv ще може да разчита на сътрудничеството с Renault: двете компании ще разработят съвместно комплект за преоборудване на Renault Master, който ще се сглобява във фабриката на производителя във Flins (Yvelines). Renault също обедини силите с R-Fit, за да предложи комплекти за преоборудване на емблематичните си модели 4L, R5 и Twingo.

Тези инициативи ще увеличат доверието в технологията. „Преоборудването не е занаятчийска работа“. Днес ние преминаваме абсолютно същите тестове като автомобилните производители. Нашите батерии се подлагат на същите тестове за компресия, пренапрежение, температурна устойчивост и уплътняване“, подчертава Антоан Дефре.

Преоборудваните автомобили имат малка автономия

Има нещо, което обаче може да отблъсне потребителите: малката автономия на преоборудваните автомобили. Комплектите на R-Fit, позволяват изминаване на разстояние от 80 до 90 километра, докато решението на Tolv за Renault Trafic осигурява 123 километра в цикъла WLTP. Показател, по който въобще не може да става сравнение с новите електроавтомобили (средно около 500 километра).

Според Tolv тези характеристики оправдават използването на комплектите за преоборудване в лекотоварните автомобили. „Това са превозни средства, които се използват главно в градовете и които не изминават много километри.Те се използват от доставчици, дребни производители и фирми, които действат в определен периметър. Така че според нас, преоборудваните автомобили са много подходящи за професионални дейности.Но те могат да се приспособят и към леките автомобили, ако успеем да разрешим определени икономически проблеми”, заключава Антоан Дефре.

Потенциалният пазар е огромен, дори ако продажбите на електроавтомобили силно се увеличат. Според френското правителство през 2035 г. във Франция ще останат 20 милиона превозни средства с емисии на CO2. Това е половината от автомобилния парк.

*Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"