Възможно да започнат масови фалити на български авиокомпании. Това прогнозира пред БНР Светослав Станулов, председател на УС на Асоциацията на българските авиационни компании, която обединява около 80% от българските компании и бази за техническо обслужване.
Авиационният сектор и авиокомпаниите бедстват и имат сериозна нужда от допълнителна подкрепа, като финансови грантове за част от изгубените приходи сериозно биха подпомогнали българската авиоиндустрия, категоричен е Станулов.
За българските авиокомпании приходите от редовни полети са намалели с около 65 на сто. „Чартърните превозвачи обаче са със съкрушително намалени приходи. На годишна база може би с 85-90%“, обясни Светослав Станулов. По думите му – „Чартърните превозвачи в България нямат никакви полети в последните 4-5 месеца. Нула“.
Той обяснява, че, макар и без полети, авиокомпаниите имат допълнителни специфични разходи, които няма как да бъдат спестени. Използвани са вече всички финансови резерви и няма как компаниите да покриват постоянните си разходи.
В българските авиокомпании са заети около 4000 – 4500 души, като съкращаването на персонал не е решение, тъй като става дума за висококвалифициран персонал, коментира Станулов.
Големите разходи са свързани с поддържането на машините в летателна годност. Авиокомпаниите плащат за паркинг, за техническо обслужване, което макар и по-малко, когато самолетите са на земята, е задължително. Освен това плащат 40% от работната заплата по мярката 60/40 плюс разходи за тренировка на персонала, тъй като на задължителна тренировка подлежат пилотите, допълва Станулов.
Той дава пример, как в Европа и САЩ има финансови грантове – от намалелите приходи 20-30% се субсидират от държавата. „На повече не се и надяваме, но без такава помощ е изключително трудно на всички ни в момента“, коментира още Станулов пред БНР.