fbpx

Компаниите с бум по време на пандемията се връщат в реалността

Докато пандемията разрушаваше икономиката, технологичните и потребителските компании, задвижвани от дигитални технологии, се открояваха с растеж. С намаляването на новите случаи на коронавирус и по-ниската смъртност, високите нива на ваксинация и по-доброто състояние на икономическите пазари, инвеститорите започват да търсят алтернативи, пише Ню Йорк Таймс.

През последния месец, акциите на по-малки технологични компании, спечелили от Ковид, драстично падат – тези на Zoom с 22%, а на Peloton с 24%. Стойността на Zoom е паднала с почти 50% спрямо най-високото й ниво до момента, отчетено през октомври. По-големите технологични компании изпитват по-малък спад, но и те не са имунизирани против промяната в настроенията на инвеститорите. Например, Apple са загубили 11% през последния месец.

Истинската повратна точка бе на 9 ноември, твърди Дейвид Рийдърман, портфолио мениджър на хедж фондове. Тогава, Pfizer става първата компания обявила високоефективна ваксина срещу Ковид-19. Генералният мениджър на Pfizer, д-р Албърт Бурла, го нарича „страхотен ден за науката и човечеството“. Това изявление, казва Рийдърман, „бе началото на това, което виждаме сега – перспектива за отваряне и рестарт на икономиката“.

Анализаторите предвиждат, че САЩ ще претърпи икономически растеж от 5% или повече. С разхлабване на мерките и икономическия скок, хората ще имат все повече избор. Присъствените уроци, храненето навън, срещите и шопингът ще станат отново достъпни за хората. Доколко това ще забави растежа на дигиталните услуги като Amazon и Zoom все още не е ясно.

Анализаторите коментират, че фокусът на инвеститорите се измества към по-традиционни икономически сектори като енергетика, банкиране, хотели и авиолинии. От 6 ноември, петъкът, преди Pfizer да обяви ваксината си, акциите на най-големите американски авиокомпании Delta, United и Ameriсan са се качили с повече от 50%.

Пазарът на облигации също влияе върху акциите на технологичните компании. Печалбите растат, тъй като инвеститорите очакват възстановяването на пазара да донесе инфлация и по-високи лихви. Затова те продават облигации и акции на технологични компании и купуват акции на по-традиционни компании, които е вероятно да спечелят по време на икономическия подем.

Но въпреки че технологичните компании ще забавят растежа си пост-ковид, те остават силни. Като цяло, постиженията на технологичния сектор остават впечатляващи. Акциите на Apple, Amazon, Microsoft, Alphabet (дъщерната компания на Google) и Facebook са се покачили между 50% и повече от 70% през последната година. Apple има пазарна стойност от повече от 2 трилиона щатски долара.

Въпреки упадъка в последно време, същото е валидно и за компаниите, чиито продукти и услуги бяха силно търсени по време на пандемията – за видеоконференции (като Zoom), упражнения у дома (Peloton) и доставка на храна (Grubhub и DoorDash). Акциите на Zoom са се утроили през последната година, докато тези на Peloton са нараснали пет пъти. Отдръпването в последните седмици не е „смърт на технологиите“, казва Джим Полсен, главният инвеститорен стратег в групата Leuthold, която съветва институционални инвеститори. „Когато икономиката е в цялостен подем, други сектори ще имат по-голям ръст в печалбите в сравнение с технологиите.

Основният въпрос пред технологичните компании и техните инвестиционни перспективи е доколко коронавирусната година е променила работата и потреблението за постоянно. Когато страхът от зараза отмине, дали хората ще се върнат към работа в офис с повече свобода, например работа от вкъщи 1-2 дни в седмицата? Или ще има по-фундаментална промяна в начина на работа, със служители в крайбрежни градове като Сан Франциско и Ню Йорк, разпръсквайки се към по-малки съседни градчета в търсене на по-ниски цени за живот и по-малко трафи, и дистанционна работа? Дали онлайн пазаруването и развлеченията, навици, научени по време на затварянето, ще продължат да ускоряват тенденциите към електронна търговия и видео стрийминг? Никой не знае със сигурност, но без да е изненадващо, мнението на технолозите и инвеститорите клони към наличието на дългосрочен Ковид бум за технологичните компании.

Промените във фондовите пазари могат да отложат плановете на старт-ъп фирмите да продават акциите си. Но сайтът за игри Roblox, който е популярен сред деца и тийнейджъри и процъфтява в икономиката на престой у дома, направи своя дебют на фондовия пазар по-рано този месец. След първия си ден, Roblox бе оценен на 45 милиарда долара, в сравнение с 4 милиарда долара преди малко повече от година.

Дигиталната мрежа за учене Coursera преди две седмици също подаде документите, нужни за публична продажба на акции. Компанията и поддръжниците й са убедени, че образованието за възрастни и обучаването в нови умения все повече ще се провеждат онлайн и че инвеститорите ще се съгласят с тях. В документите Coursera докладва, че приходите им са скочили с 59% през последната година, до 294 милиона долара.

Рийдърман, който е портфолио мениджър за Endurance Capital Partners, е анализатор на технологични компании и инвеститор от 30 години. Той е дългосрочен инвеститор най-вече в компании, които вижда като технологични иноватори със стабилно управление. Един от холдингите му е Nvidia, компания за полупроводници, чиито специализирани чипове са много подходящи за програми за изкуствен интелект. След затварянето на пазара в понеделник, Рийдърман казва, че ще купи техни акции по време на този спад. От затварянето в понеделник, акциите на Nvidia са се покачили с около 8%.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"