Огромни суми са дадени авансово от пътната агенция на „Автомагистрали“ АД, а в последствие държавната фирма ги е дала на 25 фирми подизпълнители. Това съобщи на брифинг регионалният министър Виолета Комитова.
Става въпрос за 221 млн. лева, преведени на „Автомагистрали“ АД, като от тях 188 млн. лева са авансирани към подизпълнители за обезопасяване на свлачища, срутища и укрепване на пътни платна – общо 84 обекта. От тях обаче е завършен само един то тях на стойност 6 млн. лв – укрепването на срутището до Рилския манастир.
Хронология:
През месец септември 2019 г. с правителствено постановление 430 млн. лв. са отпуснати целево от държавния бюджет за решаването на тези остри и наболели проблеми. Те са постъпили в бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и от там – в Агенция „Пътна инфраструктура“.
На 23.10.2019 г. АПИ сключва общ рамков договор с „Автомагистрали“ ЕАД за тези обекти на стойност 474 млн. лв. без ДДС. По силата на този договор АПИ превежда 221 млн. лв. в края на 2019 г. на „Автомагистрали“ ЕАД, която от своя страна сключва договори с 25 фирми за общо 188 млн. лв. без ДДС за 84 обекта.
В тези договори страните са се споразумели да изготвят проекти за конкретните обекти, да се наемат техника и да се доставят материали за бъдещите строежи. Сроковете им са 2 години и приключват в края на 2021 г.
Към момента 182 млн. все още са в подизпълнителите, а проектите за обектите се намират в различни фази на проектирането. „Така имаме парадокс. В края на 2021 г. сроковете изтичат. Парите се намират в 25 фирми, а дейностите си остават за далечното бъдеще“, отбеляза регионалният министър.
Потвърдено бе, че уволнението на председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски през миналата седмица е именно заради дадените аванси.
Яснота докъде са стигнали има за 15 проекта. 4 от тях са върнати, 2 са във фаза изработване на подробен устройствен план (ПУП), а 9 чакат гледане в АПИ. По информация от кадастъра останалите 68 са в най-началната фаза – поправка на кадастрална карта.
От проверките станало ясно, че авансово са преведени суми по договори за изготвяне на проекти за укрепването на свлачищата, наемането на техника и покупката на материали за работата, но не и за извършване на самите дейности. Колко пари са получили 25-те фирми е търговска тайна.
Министър Комитова информира, че за вчера са били изпратени покани за среща до всички фирми, получили пари по договорите, но никой не се е отзовал.
Резултатите от проверката предстои да бъдат дадени на Агенцията за държавна финансова инспекция и Националната агенция за приходите.
Комитова посочи, че дали директорът на „Автомагистрали“ ще бъде уволнен, ще се реши след среща с него. В момента Беличев е в отпуск.