Германия е на първо място сред страните, предпочитани за търговски обмен и партньорство от българските фирми. Това сочат 52% от респондентите в експресно проучване на БТПП сред свои членове.
Резултатът е логичен, предвид че Германия е най-големият и основен търговски партньор на България (нарастването на износът за периода януари – ноември 2021г. спрямо същия период на предходната година е с 15,4%, достигайки почти 9,4 млрд. лв., което е 15% от общия износ).
В същото време 63% от анкетираните компании споделят, че конфликтът между Русия и Украйна е оказал влияние върху дейността им.
Турция се подрежда на второто място в класацията – посочена от 32% от анкетираните, което е следствие и на достъпността на стоките и услугите, предвид ниския валутно-обменен курс. Полша и Румъния заемат 3-тото място, слевани от Франция (29%) и Италия и Обединените Арабски Емирства (27%). С всяка една от изброените страни данните показват увеличение на обема на износа, като най-голям е ръстът при Румъния (35,4%).
Тази година Китай е класиран малко по-назад – на 11 място (посочен от 20% от респондентите), независимо че и там се наблюдава увеличение в стокообмена, като износът нараства с над 20%, а вносът с 35%.
- Германия 52 %
- Турция 32
- Полша 30
- Румъния 30
- Франция 29
- Италия 27
- Обединени арабски емирства 27
- Швейцария 25
- САЩ, Сърбия, Швеция 23
- Испания, Катар, Русия 21
- Китай 20
Предприемачите са основно заинтересовани за сътруничество в сферата на: машини и оборудване – 37%, храни и напитки -27%, текстил и облекло – 25%, електрониката – 23% и продукти на енергетиката и химическата промишленост – 21%. Българският бизнес също така има интерес и към партньорство с компании в областта на строителство, услугите, транспорт и логистика, търговия на дребно и металургия.
Данните от проучването показват, че от методите, създаващи добри възможности за намиране на бизнес партньори, респондентите предпочитат тези, включващи личния контакт, нещо от което фирмите бяха лишини по време на пандемията. Водещо място в проучването заема участието и посещението на търговски изложения – 77%, следвано от В2В срещи по време на форуми – 56%, официални бизнес делегации и индивидуални пътувания – с по 46%.
Най-слаб интерес (26%) фирмите проявяват към онлайн и видео срещите, които в последните две години бяха основополагащи за бизнес комуникацията.
Запитани, биха ли предприели бизнес пътуване при отпадане на ограничителните мерки и успокояване на международната политическа ситуация, 57 % от респондентите демонстрират положителни нагласи, отговаряйки с „Да, ще пътувам повече“, 33% очакват да се възвърнат нивата от преди пандемията, а 21% – смятат, че ограничителните мерки и влошената международна политическа обстановка ще доведе до съкращаване на продължителността на бизнес пътуванията. Едва 7% са на мнение, че онлайн срещите могат успешно да заменят бизнес пътуванията.