Еврокомисията предложи нов извънреден регламент за справяне с високите цени на газа в ЕС и гарантиране на сигурността на доставките тази зима. Той включва съвместно закупуване на газ, механизми за ограничаване на цените на газовата борса TTF, нови мерки за прозрачно използване на инфраструктурата и солидарност между държавите-членки, както и непрекъснати усилия за намаляване на търсенето на газ.
Според ЕК, въпреки успешното запълване на газовите хранилища, ЕС трябва да се подготви за възможни по-нататъшни прекъсвания и да поставим стабилна основа за следващата година. В тази връзка се предлагат на ЕС нови правни инструменти за съвместно закупуване на газ.
Комисията ще сключи договор с доставчик на услуги, който да организира агрегиране на търсенето на ниво ЕС, като групира нуждите от внос на газ и търси оферти на пазара, които да отговарят на търсенето. Предлага се задължително участие на предприятията на държавите-членки в агрегирането на търсенето в ЕС, за да постигнат поне 15% от съответните им цели за запълване на складовете. На компаниите ще бъде разрешено да сформират европейски консорциум за закупуване на газ в съответствие с правилата на ЕС за конкуренцията. Съвместното закупуване ще помогне на по-малките държави-членки и по-специално на компаниите, които са в по-неблагоприятно положение като купувачи, да получат достъп до обеми газ при по-добри условия.
Регламентът също така включва разпоредби за повишаване на прозрачността на планираните и сключени покупки на доставки на газ, за да се оцени дали са постигнати целите за сигурност на доставките и енергийна солидарност. Комисията трябва да бъде информирана преди сключването на всяка покупка на газ или меморандум за разбирателство над обем от 5 TWh (малко над 500 милиона кубични метра) и може да издаде препоръка в случай на потенциално отрицателно въздействие върху функционирането на съвместното закупуване, вътрешния пазар, сигурността на доставките или енергийната солидарност.
Комисията предлага и схема за справяне с високите борсови цени на газа, предвид факта, че много газови договори в Европа са индексирани към основната европейска газова борса, TTF, която вече не отразява точно цената на LNG транзакциите в ЕС. Поради това Комисията разработва нов допълнителен ценови бенчмарк с ACER, за да отговори на това системно предизвикателство. Новият бенчмарк ще осигури стабилно и предвидимо ценообразуване за транзакции с LNG. Съгласно предложения регламент Комисията ще възложи на ACER да създаде обективен инструмент за ежедневна оценка на цените и впоследствие референтен показател, който може да се използва от операторите на енергийния пазар за индексиране на цената в техните договори за газ.
Докато този показател се разработва, Комисията предлага да се въведе механизъм за ограничаване на цените чрез TTF, който да се задейства при необходимост. Механизмът за корекция на цените би установил временно динамичен ценови лимит за транзакции в TTF. Транзакции на цена, по-висока от динамичния лимит, няма да бъдат разрешени да се извършват в TTF. Това ще помогне за избягване на изключителна нестабилност и прекомерни цени. Освен това, за да се ограничи прекомерната нестабилност на цените и да се предотвратят екстремни скокове на цените на пазарите на енергийни деривати, Комисията предлага въвеждането на нова временна граница за скок на цените в рамките на деня, която да бъде установена от борсите за деривати в ЕС. Този механизъм ще защити енергийните оператори от големи движения на цените в рамките на деня.
Комисията обяви, че следи внимателно мерките за намаляване на търсенето. Предварителният анализ на базата на доклади от държавите-членки показва, че през август и септември потреблението на газ в ЕС ще бъде с около 15% по-ниско от средното за предходните 5 години. Изтъква се, че подобни усилия ще са необходими всеки месец до март, за да се спазят разпоредбите на регламента, като държавите-членки трябва да докладват на всеки два месеца за своя напредък.
За да подсили готовността за възможни извънредни ситуации, Комисията също така предлага мерки, позволяващи на държавите членки да намалят допълнително потреблението, което не е от първа необходимост, за да се гарантира, че газът се доставя за основните услуги и индустрии, и да разширят солидарната защита, за да покрият критичните количества газ за производството на електроенергия. Това при никакви обстоятелства не трябва да засяга потреблението на домакинствата, които са уязвими клиенти.