Европейските търговци бързат да напълнят хранилищата в региона с руски дизел преди забраната на ЕС да започне през февруари, тъй като алтернативните източници остават ограничени, пише Ройтерс.
Припомня се, че Европейският съюз ще забрани на 5 февруари вноса на руски петролни продукти, на които разчита в голяма степен за своя дизел. Това ще последва забраната за руски суров петрол, която влиза в сила на 5 декември.
Зареждането на руски дизел, предназначено за района за съхранение на Амстердам-Ротердам-Антверпен (ARA), се е повишило до 215 000 барела на ден от 1 ноември до 12 ноември, което е увеличение от 126% спрямо октомври, отбелязва Памела Мънгер, старши пазарен анализатор във фирмата за енергийни анализи Vortexa, цитирана от Ройтерс.
Руският дизел е съставлявал 44% от общия внос в Европа на гориво за транспорта досега през ноември, в сравнение с 39% през октомври, показват данните на Refinitiv.
Въпреки че зависимостта на Европа от руското гориво е намаляла повече от 50% спрямо периода преди началото на войната в Украйна, Русия все още е най-големият доставчик на дизел за континента.
„ЕС ще трябва да осигури около 500-600 хиляди барела дневно дизел, за да замени руските обеми, като се очаква алтернативите да дойдат от САЩ, както и на изток от Суец, предимно от Близкия изток и Индия“, прогнозира Юджийн Линдел, анализатор във FGE за петролните продукти.
Руският газьол, насочващ се към резервоарите на ARA, вероятно ще бъде използван или продаден бързо в резултат на изоставане във фючърсите на Ice, където текущата стойност е по-висока, отколкото ще бъде през следващите месеци, коментира Ларс ван Вагенинген от холандската консултантска компания Insights Global. Една от причините за наплива е и това, че ICE Futures Europe забранява изпреварващо санкциите на ЕС газьола с ниско съдържание на сяра от руски произход.
От 30 ноември търговците трябва да докажат на ICE, че нито един руски продукт не е влязъл в резервоари в по-широкия регион ARA – включително Flushing и Ghent – които ще бъдат използвани за доставка през януари чрез фючърсния договор на ICE.
Руският газьол все още може да пристигне в резервоарите за съхранение на ARA през декември, но трябва да бъде преместен в други резервоари, от които не може да се извърши доставка.