fbpx

Еврокомисията обяви стимули за товарните автомобили с нулеви емисии

Европейската комисия предлага преразглеждане на директивата за теглото и размерите (W&D). Припомняме, преди дни Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA) публикува свое становище, с които се призовава Брюксел да промени именно въпросната директива.

От АСЕА обясняват, че превозните средства с нулеви емисии идват с допълнителни изисквания по отношение на наличното пространство в тях, общото тегло на превозното средство и теглото на осите. Тези разлики спрямо превозните средства, задвижвани с изкопаеми горива, представляват бариера, която може да възпрепятстват навлизането на товарни автомобили с нулеви емисии на пазара и поставянето им на равни условия с превозните средства, задвижвани от изкопаеми горива.

На брифинг еврокомисаря по транспорта Адина Валеан посочва, че около 53% от товарите в ЕС се превозват по шосе и един от начините да се направи автомобилния товарен транспорт по-чист е като се преразгледа Директивата за теглото и размерите, за да се включат стимули за използване на превозни средства с нулеви емисии и за насърчаване на интермодалния транспорт.

Настоящата Директива за теглото и размерите определя максималното тегло, дължина, ширина и височина за тежкотоварни превозни средства. Днешното предложение преразглежда тези правила, като ще позволи допълнително тегло от 4 тона за стандартни превозни средства с нулеви емисии, както и за тези в интермодални операции. Това по думите на Валеан означава 44 тона за стандартен камион с нулеви емисии и 48 тона за камион с нулеви емисии, използван при интермодални операции. Ние оставаме технологично неутрални. Ако пазарът избере решения, базирани на водород, ние предлагаме технически корекции на резервоарите зад кабината, без да се губи товароносимостта, изтъква еврокомисарят.

Тя обръща внимание, че след като технологията се развие и системите за задвижване с нулеви емисии станат по-леки, по-чистите превозни средства действително ще се възползват от допълнителен полезен товар в сравнение с конвенционалните. По-големите камиони означават още, че същото количество товар може да бъде превозено за по-малко пътувания. Очакваме над 91 милиона пътувания годишно по-малко след 2030 г. и огромни 1600 милиона пътувания по-малко през 2050 г.

Освен директивата за теглото и размерите се хармонизират и опростяват правилата. Това означава, че всички страни ще трябва да приемат всякакви камиони, чието натоварено тегло отговаря на техния национален максимум.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"