fbpx

Новата география на автомобила

2023 година беше белязана от осъзнаването на факта, че електрическите автомобили направиха своя пробив. Във Франция продажбите им надминаха тези на дизеловите. В Германия колите с нулеви емисии са нараснали със 170% от август 2022 г. до август 2023 г. На автомобилното изложение в Мюнхен щандовете на китайските производители представляваха 40% от общия брой, изтъква в свой коментар за alternatives-economiques.fr* Робер Боайе, директор изследвания в CNRS, директор проучвания в EHESS и изследовател в Cepremap…

За Европейския съюз вносът от Китай през 2023 г. направи голям пробив, което изненада много наблюдатели. Това е израз на факта, че Китай се превърна в производител номер едно на автомобили в света, включително и на електрически: 5 милиона срещу 730 000 в Съединените щати през 2022 г. Всъщност китайският вътрешен пазар стана тесен за производствения капацитет на страната поради възникването на огромно количество производители на електрически автомобили.

Отговорните лица се надяваха, че приемането на мултинационалните автомобилни компании ще позволи трансфер на технологии към местните производители. Всъщност чуждите марки доминираха на един динамичен и много печеливш пазар.

Този провал оправдава промяната в стратегията в средата на 2000-те години: провежданата тогава амбициозна индустриална политика има за цел да насърчи появата на сектор, който започва от рудниците за литий и други метали, необходими за батериите до разработването на автомобили, които ползват последните достижения в цифровите технологии и имат конструкция, която позволява лесното преминаване към електрическите вариант. Инструментите са най-разнообразни: от субсидии за компаниите и купувачите до изработвануто на регламенти като се мине през инвестиции в разработването на находища по света.

Китай: успешният залог на електроавтомобилите

Това беше доста хазартен за времето си залог, защото нямаше общо разбиране за потенциала на елекрическите коли, което оправдаваше изчаквателната позиция, заета от повечето северноамерикански и европейски производители. Renault не постигна очаквания успех с електрическия си модел и Toyota продължи да разработва хибридни модели, без да обръща особено внимание на изцяло електрическите автомобили.

Обратно, условията в Китай се оказаха благоприятни, тъй като съществуваше силна конкуренция между местните власти, подкрепящи компаниите, работещи на тяхна територия. Електрификацията първоначално се фокусира върху двуколесните превозни средства, улеснявайки навлизането на малките предприятия.

Придобитият опит се разпростря и върху автомобилите, което увеличи броя на предприятията. Те работеха в условията на нарастващо търсене, насърчено както от въвеждането на законодателни мерки, насочени срещу замърсяването на въздуха от автомобилите с двигатели с вътрешно горене, така и от предоставянето на субсидии при покупка.

През 2023 г. предлагането на китайски електроавтомобили е толкова голямо и разнообразно, че се появява заплахата от свръхпроизводство. Последното не е следствие от дъмпинг от Китай, който рязко увеличи помощта си за сектора, а от факта, че китайските производители, включително и чуждестранните базирани в Китай, реализираха допълнителни печалби поради евтините батерии.

Освен това електрическите коли определят нов начин на мислене, който е освободен от инерцията, по която вървят компаниите от Съединените щати, Европейския съюз и дори от Япония. Всъщност съотношението качество-цена на китайските автомобили е без еквивалент, така че, както и преди за множество продукти, световната цена има тенденция да се формира в Китай, като се изключат транспортните разходи и обменните курсове.

Tesla изпитва силна конкуренция, Европейският съюз изостава

Погледнато от Съединените щати, изключителният успех на Tesla е този, който осветява бъдещето, както се вижда от факта, че нейната пазарна капитализация надхвърли тази на Ford, General Motors и Stellantis. Подразбира се, че техническият и маркетинговият напредък е такъв, че ще се формира нов монопол по модела на платформения капитализъм, изграден върху конвергенцията на цифровизацията и електричеството.

Наличието на стотина китайски марки предполага друго състояние на нещата: като изключим най-високия клас електрически автомобили, пазарът е доминиран от безмилостната конкуренция, която се разгръща на китайска територия. През 2023 г. Tesla беше принудена да намали значително цената на трите си модела и обяви ускорено обновяване на гамата си, тъй като тази на китайските автомобили е много по-разнообразна и по-добре отговаря на очакванията на средната класа. Най-общо казано, фактът, че Китай доминира в производството на батериите – включително и със заводите, които трябва да бъдат изградени в Европа, му дава съществено конкурентно предимство.

Изоставането на германските производители представлява сериозна заплаха за Европейския съюз, тъй като автомобилният сектор традиционно е един от двигателите на растежа на Стария континент. Внезапното осъзнаване на този факт доведе до приемането на амбициозен план за индустриална модернизация. Той трябва да се разгърне много по-бързо, отколкото е напредъкът на китайските конкуренти. Това няма да е лесно, дори само защото адаптирането на професионалните умения към спецификата на електромобилите няма да стане от само себе си.

Продължителната деиндустриализация на Франция се отразява на възможността за възраждане на индустрията посредством електрическите автомобили.

Изоставането е и интелектуално, както се вижда от разследването, започнато от Европейската комисия относно размера на субсидиите, предоставени на китайските производители: първоначално те изиграха известна роля, но днес конкурентоспособността на китайските автомобили е резултат от структурни фактори като приспособяването към очакванията на купувачите и съществено нарастващата възвръщаемост. Можем дори да допуснем, че китайските власти на свой ред ще подадат жалба до Световната търговска организация (СТО) за възпрепятстване на конкуренцията поради изключването на китайските автомобили от помощите за електромобилността.

Много е вероятно заключението на анкетата да бъде, че китайският пазар е конкурентен в смисъл, че намалението на цените за потребителите е резултат от увеличаването на печалбите и на ефективността. А това всъщносте не е ли в унисон със фундаменталните принципи на ЕС по отношение на защитата на конкуренцията?

Историческо разместване

Тези промени се вписват в една вековна история, която хвърля светлина върху тяхното значение и извежда на преден план определени константи величини. Автомобилът се ражда в Европа в края на 19 век като нещо екзотично, предназначено за един малък елит. Тогава започва дълъг процес на усвояване на двигателя с вътрешно горене, в условията на кокуренцията му с други двигатели, като например парния и електрическия.

Нововъденеитята се преместват към Съединените щати с преминаването към масово производство, за което емблематичният автомобил е Ford T. Стандартизацията и рационализацията, резултат от въвеждането на поточните линии, водят до увеличаване на производителността, нарастване на печалбите и намаляване на цените, което демократизира достъпа до автомобила. Този процес намира по-нататъшното си развите в Германия с народната кола. Транспортът, урбанизацията и начинът на живот коренно се променят до такава степен, че автомобилът се премлъща в символ на масовото потребление.

В Япония се появява третият етап от развитието на автомобилната индустрия. Утвърждаването на социалния статус чрез използвания автомобил води до изключителна диверсификация на произвежданите модели. Това води до прогресивното намаляване на производителността и съответно на печалбите, което ляга в основата на трудностите, с които се сблъскват Детройт и особено General Motors.

Различни японски производители, между които и Toyota, въвеждат по-ефективни методи за съвместяване на намаляването на разходите с диверсификация на производствената гама. Някои анализатори дори говорят тогава за японизация на света. Но финансовата криза от 90-те години разкри границите на този модел.

Екологичният императив за намаляване на емисиите на CO2 налага преминаването към четвъртия етап, но характерните му черти са все още неукрепнали и в процес на оформяне. Постепенното изоставяне на двигателя с вътрешно горене за сметка на електрическия и мобилизирането на цифровите технологии откриват друга епоха, без обаче това да гарантира намаляването на екологичния отпечатък, поради големите изисквания по отношение на редките метали и възобновяемите енергии.

Историческа схема

Очертава се остра конкуренция между Tesla и множеството китайски производители (BYD, Nio, Xpeng, Li, MG, Lynk), при които ще се наблюдава тенденция към концентрация, тъй като повечето от тях, с изключение на BYG, не са печеливши. Това е типичен процес на Шумпетер, който се разгръща в свтовен мащаб и е друга характерна черта на този нов курс в автомобилната индустрия. Географията среща историята. За съжаление Европа е слабото звено в тази конфигурация, при това не само по отношение на електрическите автомобили.

Най-често тези промени не са били предвидени. Европейците, които изобретиха автомобила, бяха изненадани от възхода на Съединените щати и след това трябваше да приемат да внасят американските методи. По същия начин Детройт не можа да прогнозира, че японските имитатори могат да ги изместят и те от своя страна трябваше да се учат от Toyota.

Днес, както северноамериканците, така и европейците бавно осъзнават, че съвременната производителна мощност се намира в страна, която влиза в противоречие с техните политически и социални концепции.

*Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"