Бъдещето на какаото е в Азия

Бъдещето на какаото е в Азия

Какаото, произведено в Азия, се свива като шагренова кожа. Но от друга страна, търсенето расте с големи темпове. Това е добра новина за страните производителки, които се надяват, че това в крайна сметка ще доведе до повишаване на цените, които все още остават на твърде ниско равнище, пише RFI.

Новите пазари на бъдещето днес не се намират в Камерун или Гана, а в Азия. Защото, ако на Африка на юг от Сахара се падат повече от 60% от предлагането в света на какаови зърна, потреблението на шоколадови продукти не се увеличава въпреки заявените амбиции на страните производителки.

Азия, от друга страна, става все по-голям потребител през последните десет години. Континентът изчезва от картата на основните производители, но преработва все повече какаови зърна за местна консумация.

Азия стана номер 2 в преработването на какаови зърна след Европа. Там присъстват най-големите компании като Cargill, Olam, Barry Callebaut и азиатските JB Cocoa и Guanchong Cocoa.

Голям ръст на преработката на какао през последното тримесечие

Последните данни от Азиатската асоциация за какао (CAA) показват, че именно в Югоизточна Азия смилането на зърна през третото тримесечие на 2022 г. се е увеличило най-много, т.е. почти 10% в сравнение със същия период на миналата годината.

Количествата очевидно не могат да се конкурират с тези в Европа, но пазарът непрекъснато нараства, посочва Мишел Арион, изпълнителен директор на Международната организация за какао. Докато Япония и Корея са два пазара, които са достигнали степента на насищане, Индонезия, Филипините, Тайланд и Индия потребяват все повече и повече какао. Под формата на прах то се използва в производството на бисквити, шоколадови блокчета и сладолед. Увеличение, което се обяснява с повишаването на стандарта на живот и появата на нови хранителни навици.

Бурен ръст на потреблението в Индия

Индия днес е страната, която предлага най-големи възможности за развитие на сектора, твърдят експерти. Не може същото да се каже за Китай, където потреблението не се е увеличило значително.

Надеждата на страните производителки е, че това нарастващо азиатско търсене в крайна сметка ще доведе до повишаване на цените. Още повече, че в средносрочен план потреблението на шоколадови блокчета или на висококачествен шоколад, което в момента е в ограничено количество, също може да се увеличи.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"