fbpx

България с най-висок пазарен дял в ЕС на нови бензинови автомобили

През януари България е с най-висок пазарен дял в ЕС на новите бензинови автомобили – 76,2% от всички продажби, като спрямо януари 2022 година има 7,9% ръст на продажбите. За сравнение, средно в съюза пазарният дял на бензиновите автомобили е 37,9%, сочат данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА).

България е и сред водещите страни по дял на дизела 18,3% от всички продажби през януари – 17,9% ръст на продажбите спрямо година по-рано.

За сметка на това при хибридите страната ни е с най-нисък дял при януарските продажби (2,4% от пазара), с 53 продадени автомобили, което е спад с 14,5% спрямо година по-рано.

Макар България да отчита 50% ръст на продажбите на акумулаторни електрически автомобили, през януари пазарният им дял е също много нисък (2,3%) в сравнение с другите страни от ЕС.

Като цяло през януари страната ни отчита 9,8% годишен ръст на продажбите – 2227 броя автомобила срещу 2029 броя през януари 2022 година.

В същото време, през първия месец на 2023 г. регистрациите на акумулаторни електрически и хибридни пътнически автомобили в ЕС продължиха да нарастват, представлявайки съответно 9,5% и 26,0% от пазара. Въпреки това бензинът остава най-популярният вид гориво за новорегистрирани автомобили в ЕС с пазарен дял от 37,9%.

Януарските регистрации на нови акумулаторни електрически превозни средства (BEV) се увеличиха с 22,9%, достигайки 71 984 автомобила, регистрирани в целия ЕС, и пазарен дял от 9,5% (срещу 8,6% през януари 2022 г.). За този значителен растеж допринасят повечето пазари в региона с дву- и трицифрени процентни печалби. Въпреки това има изключения в някои от пазарите с най-голям обем в ЕС: Германия (-13,2%), Швеция (-18,5%) и Италия (-8,7%).

Хибридните електрически превозни средства (HEV) също иматха силен старт на годината. Техните обеми са нараснали с 22,1% до 197 982 единици, поддържани от двуцифрен ръст на четирите най-големи пазара в региона: Испания (+59,3%), Италия (+24,7%), Германия (+19,0%) и Франция (+12,5%) ). Това води до пазарен дял от 26,0%, което е подобрение с 2,3 процентни пункта в сравнение с януари 2022 г.

От друга страна, продажбите на Plug-in хибридни превозни средства (PHEV) в ЕС намаляват с 9,9% до 53 649 единици през януари, тъй като регистрациите спадат повече от половината в Германия (-53,2%), която до миналата година е най-големият пазар по обем за такива автомобили. В резултат на това пазарният дял на PHEVs се сви от 8,7% през януари 2022 г. до 7,1% тази година.

Регистрациите на нови бензинови автомобили в ЕС отбелязаха ръст от 12,3% през януари, което допринася за разширяването на пазарния им дял до 37,9% (срещу 37,6% през 2022 г.). Всички основни пазари в региона допринасят за този ръст: Испания (+59,4%), Италия (+15,5%), Франция (+11,9%) и Германия (+3,5%).

За разлика от това, трудностите на пазара на дизелови автомобили в ЕС продължават – със спад от 1,6% миналия месец – въпреки значителното увеличение на италианските (+21,4%) и испанските (+19,0%) регистрации. Това води до спад от 2,0 процентни пункта в пазарния дял, от 17,9% на 15,9%.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"