fbpx

Биоетанолът Е85 става хит в условията на поскъпване на бензина

Увеличено потребление, рекордни продажби на Е85… 2021 г. беше плодотворна за биоетанола. 2022 г. също започва добре с рязкото повишаване на цените на бензина.

Производителите на биоетанол във Франция потриват доволно ръце. 2021 г. за пореден път затвърди успеха на Е85 – „зеленото“ гориво, което се състои в 85% от етанол и продукти, добити от пшеница, царевица и захарно цвекло. По данни на националния синдикат на производителите на алкохол със земеделски произход (SNPAA) потреблението на Е85 във Франция се е повишило с 33% в сравнение с миналата година, за да досигне 351 821 м3. Това е значителен ръст дори, ако общото му потребление остава по-ниско от това на традиционния бензин. „Безоловният 95-Е10 заема 51,3% от пазара на бензини през 2021 г. срещу 4% за Е85“, уточнява Никола Кристоглу, експерт от SNPAA, цитиран в репортаж на Capital.fr.

Макар на хартия биоетанолът да е особено привлекателен (той струва два пъти по-евтино от бензина), не всеки може да кара с Е85. Или човек трябва да си купи фабрично пригоден за това автомобил, или да инсталира специално допълнително устойство. На пазара все още се предлагат твърде малко фабрично пригодени автомобили, а и няма много производители на устройства, въпреки търсенето от страна потребителите.

От големите производители едниствено Форд предлага пълната гама от модели съвместими с биоетанол. Продажбата на такъв тип автомобили представлява незначителна част от общия пазар, макар че успехът на Форд е видим: 65% от продадените във Франция коли през последната година носят знака “flexifuel”. Форд дори си поставиха за цел да достигнат 80% през тази година, най-вече с появата на новата версия “hybride-E85” на малкия му SUV, Пума.

Поради покачването на цените на горивата рязко се увеличиха през 2021 г. продажбите на устройства за биоетанол. Biomotors например, са продали 15 000 устройства през миналата година. Особено голям е ръстът в края на година със 100 монтажа дневно. Същата тенденция се наблюдава и при най-големия конкурент на  Biomotors, Flexifuel, който обяви увеличение на продажбите със 77% (16 106 устройства) с връх през декември от 3 000 броя. Според SNPAA през миналата година са били монтирани 30 000 устройства, което е два пъти повече от 2020 г.

Друго доказателство за настъплението на биоетанола също така е непрекъснато увеличаващият се брой на бензиностанции, които започват да го предлагат. В края на декември техният брой е 2 725, т.е. с 420 повече от предишната година. Total, който е главният доставчик на биоетанол във Франция, предвижда да пусне в употреба нови 20-30 колонки през тази година.

Макар че успехът на биоетанола е безспорен, бъдещето му остава неясно. Различни ограничения могат да спрат разпространението му. Като започнем с въвеждането на новите антизамърсяващи стандарти на Euro 7. Предвижда се те да влязат в сила в близките пет години. Те ще наложат толкова драстично намаляване на замърсяващите емисии, че ще поставят под въпрос самото съществуване на традиционния топлинен двигател. SNPAA предвижда тестове през пролетта с оглед изследването на възможностите на биоетанола в тези условия.

Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"