fbpx

Инфлуенсърите в Европа масово прикриват рекламните си дейности, установи проверка на ЕК

Проучване на Европейската комисия и националните органи за защита на потребителите на 22 държави-членки (без България), Норвегия и Исландия са установили, че почти всички (97%) от инфлуенсъри са публикували търговско съдържание, но само един на всеки пет систематично е посочвал, че съдържанието им е рекламно.

Целта на проверката е била да се провери дали влиятелните лица разкриват своите рекламни дейности, както се изисква от правото на ЕС за защита на потребителите. Проверени са публикации на 576 инфлуенсъри в големи социални медийни платформи.

Констатации от проверката

  • 97% публикуват публикации с комерсиално съдържание, но само 20% систематично разкриват това като реклама;
  • 78% от проверените инфлуенсъри са упражнявали търговска дейност; въпреки това само 36% са регистрирани като търговци на национално ниво;
  • 30% не са предоставили никакви подробности за компанията в своите публикации, като имейл адрес, име на фирма, пощенски адрес или регистрационен номер;
  • 38% от тях не са използвали етикетите на платформата, които служат за разкриване на търговско съдържание, като превключвателя „платено партньорство“ в Instagram, напротив, тези инфлуенсъри са избрали различни формулировки, като „сътрудничество“ (16%), „ партньорство” (15%) или генерични благодарение на партньорската марка (11 %);
  • 40% от инфлуенсърите одобряват собствените си продукти, услуги или марки
  • 44% инфлуенсъри са имали собствени уебсайтове, от които мнозинството са можели да продават директно.

В резултат на проверката 358 инфлуенсъри са набелязани за по-нататъшно разследване. Предстои националните власти ще се свържат с тях, за да поискат да спазват действащите правила. При необходимост могат да бъдат предприети допълнителни принудителни действия в съответствие с националните процедури.

Комисията ще анализира резултатите от проверката и в светлината на правните задължения на платформите съгласно DSA и ще предприеме необходимите принудителни действия, ако е уместно.

Резултатите от проверката ще бъдат включени и в проверката за пригодност на цифровата справедливост на законодателството на ЕС за защита на потребителите, стартирана през пролетта на 2022 г. от Европейската комисия. Целта на тази проверка за пригодност е да се оценят проблемите, пред които са изправени потребителите на цифровите пазари, и да се определи дали приложимото законодателство на ЕС е достатъчно, за да гарантира високо ниво на защита на потребителите, или ще са необходими целенасочени промени за по-добро справяне с тези проблеми.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"